سامانه کر بانكینگ چيست؟

چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ 0 نظر 269 بازدید

سامانه کر بانكینگ چيست؟

مسعود خرقانی؛معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت صنایع یاس ارغوانی

 

صنعت بانکداري با شعار ارائه خدمات با كيفيت عالي، سرعت در عرضه خدمات، هزينه عملياتي پايين و رضايت مشتريان، به سرعت در حال پيشرفت و توسعه است. میدان رقابت در اين حوزه روز به روز بیشتر و فشرده تر مي شود و به جرأت مي توان ادعا نمود که امروزه رقابت در عرصه بانکداري، تنها مبتني بر ارائه نرخهاي بهره جذّاب و فريبنده نيست، بلکه عوامل اصلی موثر در کسب پیروزی و موفقیت، "کيفيت خدمات بانکي"، "سهولت انجام تعاملات مشتري با بانک"، و در نهايت "رضايت مشتريان" مي باشند.


در عرصه بين المللي، چند سالی است که بانک ها پديده اي به نام بانكداري نوين را تجربه مي كنند. موضوعي كه تجربه آن با استفاده از فناوري هاي پيشرفته از جمله فناوري اطلاعات، براي انجام كارهاي گوناگون بانكي امکان پذیر شده است. هنگامي که از پيوند فناوري اطلاعات و ارتباطات با امور مختلف صحبت مي‌شود، پيوند ميان اين فناوري و بانکداري يکي از ملموس‌ترين و بد‌يهي‌ترين نکاتي است که به ذهن متبادر مي‌شود. بدون شک استفاده از دست‌آوردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداري راه‌حل‌هاي بي‌همتايي را براي پيش برد فرآيندهاي مالي و تجاري در جهان امروز که سرعت و رقابت فزاينده در آن حرف اول را مي‌زند، در اختيار ما مي‌گذارد.

از جمله اين راه حل ها مي توان به سيستمهاي بانکداري متمرکز (Core Banking) اشاره نمود که در سالهاي اخير گسترش فراواني يافته و به عنوان بستر و زيرساخت ارائه ساير خدمات نوين مطرح گرديده است.
سامانه بانكداري متمركز (Core Banking) به مجموعه اي از خدمات بانكي گفته مي شود كه در يك مجموعه نرم افزاري پياده سازي شده  و اطلاعات آن عمدتاً ‌در يك بانك اطلاعاتي متمرکز ادغام گرديده و قابليت ارائه خدمات به كليه شعب و ساير زيرمجموعه هاي بانك را از محل اين بانك اطلاعاتي متمركز در هر لحظه دارا مي باشد.

در نرم افزارهاي بانکي متمركز با توجه به دسترسي هر شعبه به كليه اطلاعات بانك كه به صورت متمركز نگهداري مي شود و در هر لحظه قابل دسترسي است، ‌نه تنها در هر شعبه مي توان به مشتريان ساير شعب بانك نيز خدمات درخواستي را ارائه کرد،‌ بلكه كانالهاي دسترسي جديدي مانند:  كارت،اينترنت، ‌تلفنبانك، پیامک، موبایل، و بانکداری باز (Open API) نيز سرويسهاي مورد نظر مشتريان را ارائه خواهند نمود.

اجزاي مختلف يک سامانه بانکداري متمرکز

تا کنون هيچ قالب و استاندارد خاصی در زمينه اجزای يک سامانه جامع بانکداری متمرکز ارائه نشده است، و هر يک از توليد کنندگان اين محصولات بر اساس ايده ها و تجربيات و جمع بندی درخواستهای مشتريان خود و با اتکا به دانش فناوری اطلاعات کارکنان بخش آی تی اقدام به ارائه محصولات متنوع  بانکی نموده اند. همچنين دسته بندی محصولات (سرويسهای) مختلف بانکی و چيدمان آنها در کنار هم بر اساس شباهت موضوعی و عملکردی، با مد نظر قراردادن ملاحظات بومی، فرهنگی و کاربردی و مقداری هم بصورت سليقه ای انجام شده است.
در حال حاضر بانک های ایرانی در مقیاس های بزرگ و کوچک و از بانک های دولتی گرفته تا بانک های خصوصی، تجربه های متعدد و متفاوتی را در زمینه خرید/توسعه واستقرار سامانه های کربانکینگ داشته اند. با اين مقدمه و بر اساس بررسی و مطالعه نمونه های موجود نرم افزارهای خارجی و داخلی، و با امعان نظر به روالهای گردش کار بومی (بانکهای ايرانی) ميتوان اجزا و ويژگيهای زير را به عنوان نمونه مناسب برای يک سامانه جامع بانکداری متمرکز  مطرح نمود.

سامانه های تخصصی (خارج از سامانه متمرکز)

اینگونه از سامانه های کاربردی و تخصصی بایستی با سامانه متمرکز بانکداری با روشی استاندارد و مناسب  به منظور تعاملات و نیز ارائه سرویسهای مورد نیاز ارتباط برقرار نمایند.

•    سامانه مدیریت ارتباط با مشتری  (CRM)، باشگاه مشتریان، قرعه کشی و ...
•    مراجع بیرونی و نظارتی ) بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی  و ...)
•    سامانه های گروه های مشتریان در بانکداری جامع
•    سامانه های مدیریت و تعریف محصولات بانکی
•    سامانه مدیریت سرمایه انسانی
•    سامانه های آماری/  تحلیلی،  MIS،  انبار داده، Big data ، هوش کسب و کار و ...
•    سامانه ضد پولشویی
•    سامانه کشف تقلب
•   سامانه های مدیریت مالی و دفاتر کل بانک (GL)
•    سامانه مدیریت دارایی و بدهی
•    سامانه خزانه داری و مدیریت نقدینگی
•    سامانه ارزیابی عملکرد
•   سامانه های اعتبار سنجی
•    سامانه های ریسک (عملیاتی، تطبیق، نقدی، اعتباری، و ...)

برنامه هاي اجرايي بانکها برای دستيابی به سامانه متمرکز بانکی

درون سازماني
•    بررسی و انتخاب نرم افزار جامع بانكي متمركز
•    تدوين نظام جامع آموزشي پرسنل سيستم بانكي
•    تدوين پروژه فرهنگ سازي بانكداري متمركز
•    مطالعه و تدوين پروژه اصلاحات سازماني متناسب با بانكداري الكترونيك
  برون سازماني
•    بررسي، شناخت و ارائه پيشنهاد در خصوص رفع محدوديت هاي معاملات بانكي
•    بررسي و شناخت قوانين مرتبط با بانكداري متمركز در كشورهاي پيشرفته
•    ارائه پيشنهاد اجرايي اصلاح قوانين مرتبط با اسناد و مدارك الكترونيكي
•    تدوين پروژه بكارگيري نيروي انساني متخصص و تربيت نيروهاي متخصص داخلي

نيازها و انتظارات
    كمك در اصلاح آيين نامه معاملات بانكي در رابطه با  بانكداري الكترونيك
   توجيه دستگاه هاي نظارتي در خصوص ابعاد و اهميت موضوع
    جلب همكاري دانشگاه ها در تربيت نيروي متخصص مربوطه

سامانه های بانکداری متمرکز در بانکهای ایران

بر اساس بررسی های صورت گرفته می توان گفت که در حال حاضر تمامی بانک های ایران از سامانه متمرکزبانکی استفاده می کنند. برخی از این سامانه ها، تولید و توسعه یافته داخلی و برخی دیگر محصولات خارجی بومی سازی شده توسط شرکت های نرم افزاری می باشند. اما اینکه این سامانه ها تا چه حد نیاز بانک ها را برآورده ساخته است بصورت دقیق قابل اندازه گیری نیست. ولیکن میزان پوشش اجزا و ویژگی های بیان شده در بالا، و سطح بلوغ شرکت های داخلی در زمینه تولید ماژول های بانکی، می تواند در مقایسه نسبی محصولات موجود مورد استفاده واقع شود.

شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای بانکی،  و بانک های تحت پوشش این شرکت ها

    شرکت خدمات انفورماتیک:

شرکت خدمات انفورماتیک در سال 1372 بعنوان بازوی اجرائی بانک مرکزی به منظور ایجاد و راه اندازی سیستم جامع اتوماسیون بانکی کشور تاسیس گردید. زیرساخت های موجود شرکت در طی دو دهه گذشته در زمینه های بانکداری الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مراکز کامپیوترهای بزرگ (MainFrame)، شبکه مخابراتی اختصاصی VSAT، راهبری سیستمهای بزرگ و چند سکوئی با قابلیت Online/ Realtime تشکیل و توسعه یافته است. این شرکت یکی از شرکت های پرنفوذ و دست راست بانک مرکزی در ارائه راه حل های بانکی میباشد. در حال حاضر بیش از 1200 نفر نیروی متخصص در این شرکت مشغول به کار می باشند.
تقریبا تمام بانکها از خدمات این شرکت بهره می برند اما در حوزه بانکداری متمرکز بانک های ملی، صادرات،‌ سپه،‌ توسعه صادرات،‌ آینده،‌ موسسه اعتباری نور،‌ کارآفرین و بانک مرکزی ج.ا.ا با این شرکت قرارداد دارند. در حال حاضر این شرکت با خریداری ABIS و تولید ایران بانک قصد ارائه سامانه صد درصد ایرانی را دارد.
محصولات کلیدی این شرکت سامانه های زیر ساختی حاکمیتی (‌نظیر شتاب،‌ شاپرک، ‌سپام،‌ آریا،‌ چکاوک،‌ پیوند،‌ شهاب،‌ نهاب)‌ و سامانه یکپارچه بانکی میباشد.
شرکت خدمات انفورماتیک به همراه شرکتهای خدمات انفورماتیک کیش،‌ داده ورزی فرادیس البرز،‌ فرادیس گستر کیش، خدمات انفورماتیک نوین کیش و شرکت همراه آیسان زیر نظر هلدینگ شرکت ملی انفورماتیک میباشند.

 شرکت توسن:

شرکت توسن در سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت طراحی و تولید محصولات و راهکارهای نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات کشور مانند بانکداری و دولت الکترونیک، تاسیس و تا سال ۱۳۸۷ تحت عنوان کیش وِیر و پس از آن با نام توسن به ارائه خدمات متنوع فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور و ارگان‌های دولتی پرداخته است.
این شرکت با دو محصول اصلی بنکو و فرانگین هم اکنون تعدادی نسبتا زیادی از بانک های کشور را به عنوان مشتری خود معرفی نموده است. محصولات دیگری نیز توسط این شرکت پیاده سازی شده است. برخی ویژگی های سامانه فرانگین در سایت های مختلف اصلی و وبلاگ کارکنان توسن آمده است. البته این ویژگی ها در سطح معرفی محصول عنوان شده و برای اثبات آنها نیاز به بررسی دقیق محصول میباشد. شرکت فوق در حال طراحی سامانه های بزرگ مقیاس برای ورود به بانک های بزرگ و همچنین توسعه بانکداری باز موسوم به یاقوت می باشد که برای استفاده شرکت های نوآور و فینتک مناسب است. اخیرا این شرکت جهت همکاری در ایجاد مدل بانکداری ایرانی در حال رایزنی با  شرکت های معتبر دی لویت و تمنوس می باشند. تعداد نیروی انسانی این شرکت حدود 700 نفر اعلام شده است. هم اکنون شرکت توسن تحت هلدینگ تک وست قرار دارد که این هلدینگ مشتمل بر ده شرکت بوده و دارای نیروی انسانی بالغ بر 1700 نفر می باشد.
مشتریان شرکت توسن: بانک انصار، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین، بانک سرمایه، بانک سینا، بانک پارسیان، موسسه مالی اعتباری مهر، موسسه اعتباری توسعه، بانک حکمت ایرانیان، بانک قرض الحسنه، صندوق مهر رضا.

 شرکت بهسازان ملت:

این شرکت در سال 1373 به نام شرکت بهسازان ملت با هدف توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در بانک ملت، و تولید و عرضه محصولات مناسب بانکی توسط بانک ملت تاسیس و کار خود را آغاز نمود. این شرکت از بدو تاسیس با تجهیز منابع و بکارگیری متخصصان مجرب در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و خدمات بانکی تلاش گسترده ای را در جهت طراحی و تولید انواع راه حل ها و محصولات بانکی به عمل آورد و در سال 1377 ماموریت تولید سامانه نرم افزاری جامع و پکپارچه بانکی از طرف بانک ملت به این شرکت داده شد، که حاصل آن  سامانه نرم افزاری جامع شعب (س.ن.ج.ش) گردید. پس از موفقیت در پروژه مذکور و فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات مخابراتی مناسب و با تکیه بر دانش و تجربه سامانه (س.ن.ج.ش) از سال 1382 اقدام به تولید و توسعه سامانه متمرکز بانکی (کربانکینگ) نمود، که اولین سامانه بانکداری متمرکز الکترونیکی در محیط ساختارهای پردازشی و بر روی کامپیوترهای بزرگ در داخل کشور و از افتخارات این شرکت محسوب می گردد. شرکت بهسازان ملت در حال حاضر علاوه بر نقش محوری در توسعه بانکداری الکترونیکی در بانک ملت دارای جایگاه ویژه ای در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بوده و جزو شرکت های برتر در این حوزه می باشد. در حال حاضر نيروي انساني بالغ بر 700 نفر در این شرکت مشغول به کار می باشند.

همچنین شرکت به پرداخت ملت که بزرگترین شرکت حوزه خدمات کارت و PSP حال حاضر در ایران می باشد توسط شرکت بهسازان ملت تاسیس و به ارائه خدمات تخصصی در این زمینه مشغول گردید.
هم اکنون شرکت بهسازان ملت به همراه شرکت های به پرداخت ملت، مهندسی صنایع یاس ارغوانی، مهندسی نرم افزاری شقایق، مهندسی سیستم یاس ارغوانی، و شرکت  زیرساخت امن خدمات تراکنشی، تحت هلدینگ گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا   قرار دارند.

مهم ترین حوزه های فعالیت شرکت بهسازان ملت:

  •   طراحی و تولید، آموزش و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری
  •  راهبری و نگهداری رایانه‌های Main Frame
  •  ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای جانبی سیستم و ابزارها
  • رائه طرح‌های مربوط به استفاده از ابزار و تجهیزات جدید در حوزه فناوری اطلاعات و استفاده بهینه از تجهیزات  و امکانات موجود

مشتريان عمده شرکت بهسازان ملت:

بانك ملت، سازمان حج و زيارت، وزارت بازرگاني، شركت ملي پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي ايران، دانشگاه تهران، بیمه ایران، شركت مخابرات ايران و دانشگاه آزاد اسلامي

   شرکت فناپ:

شرکت فناپ اگر چه خود زیر مجموعه گروه شرکت های پاسارگاد میباشد اما خود هلدینگ مجموعه ای بیست شرکتی می باشد. هر یک از شرکت ها در حوزه خاص مشغول می باشند.

o    راه حل های مالی(شرکت داتین (حوزه راه حل های بانکی– سامانه های بانکی پاسارگاد و برخی بانک های کوچک نظیر گردشگری و ایران زمین و ...)/ شرکت داتکس (‌بورس))
o    پرداخت و تجارت الکترونیکی(شرکت اتیک (راه حل های تکنولوژیک ‌پرداخت مانند NFC)/ فرتاک/ نوتاک/ ارتباطات و خدمات ارزش افزوده/ آرناتک/ باران تلکام/ فناپ تلکام)
o    زیرساخت (فرپام/ کاران/ به پویش)
o    سایر شرکت ها (فرنام/ آرنا/ شناسا/ پژواک/ آرونتک/ آپسان/ فرافن/ آدونیس)

شرکت داتین مهمترین شرکت این مجموعه و رقیب در صنعت بانکداری متمرکز با بیش از 200 نفر نیروی متخصص راه حل بانکداری متمرکز برای بانک های کوچک و متوسط ارائه داده است. بانک پاسارگاد، بانک توسعه تعاون، بانک گردشگری، بانک قرض‌الحسنه رسالت از جمله مشتریان این شرکت می باشند.

ویژگی های سامانه بانکداری متمرکز این شرکت:  (مدیریت ستادي و پیکربندی/ مشتریان/ حسابداری/ سپرده‌ها و اوراق بهادار/ تسهیلات و ضمانتنامه/  اعتبارات اسنادی و مبادلات ارزی/ سيستم‌هاي جانبي مانند صندوق امانات، ساتنا، پایا،ACH  و . گزارش ساز/ مدارک و مستندات)

سامانه‌های بانکداری مدرن داتین شامل (اینترنت بانک/ تلفن بانک/ موبایل بانک)
این سامانه‌ها خدمات متنوع‌ زیر را در حوزه محصولات زیر به مشتریان بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری می‌دهد‌ (خدمات کارت نقدی/ خدمات کارت اعتباری/ خدمات سپرده‌ها/ خدمات تسهیلات)
علاوه بر موارد فوق سامانه های زیر نیز توسط این شرکت تولید و عملیاتی شده است (سوئیچ پرداخت/ سامانه پرداخت اینترنتی/ سامانه پرداخت همراه/ هوشمندی کسب و کار/ اعتبارسنجی مشتریان/ باشگاه مشتریان/ سامانه مبارزه با پولشویی) این شرکت هم اکنون در حال بررسی اتصال به سرویس دهندگان کارتهای بین المللی می باشد.

  شرکت پدیسار انفورماتیک:

این شرکت ‌ نیز ارائه دهنده سامانه  بانکداری متمرکز میباشند که فقط در یک بانک (کشاورزی) استقرار یافته است.
•    شرکت پدیسار انفورماتیک در سال 1375 تاسیس و فعالیت خود را در زمينه انفورماتيك، مديريت و علوم سيستم و با هدف طراحي و پياده سازي پروژه هاي ملي فناوري اطلاعات، ارائه و گسترش محصولات و سرویس های بانکداری الکترونیک آغاز نمود. به کارگيري اصولي فناوري اطلاعات در راستای توسعه صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک همواره شعار شرکت پدیسار انفورماتیک بوده است.

 شرکت تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین:

به منظور انطباق هر چه بهتر و مؤثرتر نظام بانکی و مالی کشور با استاندارهای بانکداری نوین جهانی، این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و در حال حاضر یکی از شرکت‌های عضو گروه هلدینگ (داده‌پردازی بانک پارسیان) است. تنها مشتری این شرکت بانک پارسیان می باشد.
محصولات کلیدی:
-    سامانه جامع بانکداری متمرکز لوتوس کاسپین
-    سامانه سوئیچ بانکی لوتوس کاسپین
-    سامانه مدیریت کانال کاسپین
-    سامانه صرافی کاسپین
-    سامانه تصدیق هویت بیومتریک کاسپین
-    سامانه بازرسی و نظارتی کاسپین
-    سامانه اطلاع‌رسانی متمرکز کاسپین
-    سامانه هوش تجاری کاسپین

•    برخی شرکتهای دیگر مانند پویا،‌ فرانام،‌ بانی کام،‌ تاژان، آتیه داده پرداز و ... نیز برخی ماژولهای بانکی را ارائه داده اند. همچنین شرکتهای امید،‌ اسوه، ‌رمیس و برخی دیگر نیز در حال تهیه و ارائه سامانه های بانکی به بازار میباشند.

Top ten core banking software projects in 2016
 

December, 2016 Written by Banking Tech29
Look back at some of the major core banking software projects in 2016, with Banking Technology’s top ten.
APS Bank in Malta live with new core banking system, BML Istisharat’s ICBS
The major tech overhaul has been successfully completed on time and on budget, states the bank’s management.
London Mutual Credit Union live with new core banking and debit card systems
UK-based London Mutual Credit Union has gone live with the new cloud-based system, TCS Bancs.
Isbank Europe live with new core banking system, Avaloq Banking Suite
Germany-based subsidiary of Turkey’s banking group, Isbank, has migrated to a new core banking system, Avaloq Banking Suite.
Citizens Bank plans core banking revamp with FIS
US-based Citizens Bank is planning a major core banking modernisation.
Infosys’ Finacle core banking system gains first taker in Myanmar
Asia Green Development (AGD) Bank, one of the first commercially owned banks in Myanmar, is automating its ops with Infosys’ Finacle core banking system.
Julian Hodge Bank live with new core banking system, Sword Apak’s Aurius
The new core banking platform, Aurius, supplied by UK-based fintech vendor Sword Apak, has ousted Misys’ Bankmaster at Julian Hodge Bank.
New major IT renovation project for SAP in Germany
Germany’s largest building society, Bausparkasse Schwäbisch Hall, is modernising its core banking operations with SAP.
Sberbank picks software and service providers for major tech overhaul
Russia’s largest banking group, Sberbank, has concluded its tender to find software and processing systems developers to revamp its retail and corporate banking tech.
Standard Chartered revamps wealth management ops with Temenos
Temenos has landed a major deal with Standard Chartered, to modernise the bank’s wealth management software across 30+ countries.
Mizuho Bank gears up for new core banking system go-live
Japan’s Mizuho Bank is going to move to a new core banking platform in early 2017. The cost of the project is believed to be JPY 300 billion ($2.8 billion).
 

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر