بانکداری دیجیتال تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست

پنجشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۶ 0 نظر 96 بازدید

بانکداری دیجیتال تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست

 

 معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین در سومین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در خصوص بانکداری دیجیتال گفت: بانکداری دیجیتال یک پروژه نیست،بلکه نوعی بانکداری جدید است و تنها مکانیزه کردن یک بانک نیست.

به گزارش پرداخت برتر به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین،فرهاد اینالوئی معاون فن‌آوری اطلاعات این بانک بانکداری باز ( Open banking) را بحث تئوری و زیرساخت دیجیتالی کردن دانست و افزود: بانکداری باز باعث می شود که بانک از ارائه انحصاری محصولات،فرا رفته و سرویس ها و خدمات خود را برون سپاری کند و به استارت آپ ها و فین تک ها بسپارد. افراد فعال در حوزه کسب و کار می توانند با استفاده از این سرویس ها محصولات بانکی را تولید و در اختیار مشتریان قرار دهند.این خود باعث شخصی سازی نیازهای مشتریان و افزایش ارزش افزوده برای بانک می شود.

اینالویی معتقد است که مدل های کنونی در بحث عملیاتی،دیگر پاسخگوی نیازهای محیط بانکی نیست. او بر این باور است که خدمات بانکداری الکترونیک در تمامی بانک ها یکسان شده است و لازم است که محصولاتی در راستای خواست مشتریان تولید شود. که تولید این محصولات مستلزم برون سپاری و در نتیجه باعث ایجاد مشاغل جدید خواهد شد. در ادامه این همایش معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین اظهار داشت: شرکت های کوچک در فضای بازار سنتی امکان بازی نخواهند داشت. اما آنان با امکانات دیجیتالی و فضای B2C امکان فروش و افزایش مخاطب را پیدا می کنند. وی بانک هایی را که در زمینه دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند به 3 گروه تقسیم می کند.

اولین گروه دنباله رو یا فالور نامیده می شوند.دنباله رو ها بیشتر بر روی پروژه ها تمرکز دارند. گروه دوم که پیشرو نام دارند،بنا را برکسب و کار دیجیتالی قرار می دهند (مانند بانک ایران زمین). گروه پیشرو از کسب و کارهای دیجیتالی مانند اسنپ و تپ سی و هزاران کسب و کار دیجیتالی حمایت می کنند و گروه سوم ارزش آفرینان دیجیتالی مانند شرکت گوگل هستند که ارزش های دیجیتال خلق می کنند که بانک های کشور با این گروه فاصله زیادی دارند مگر آنکه با بانکداری دیجیتال فضا را تغییر داد.

در این راستا بانک باید سرویس های بانکی را از coreجدا کند و در اختیار سرویس گیرنده های بیرونی قرار دهد و آنها محصول ایجاد کنند. حدود 400 سرویس اساسی در core banking وجود دارد. اگر این سرویس ها را از core جدا کرده و بر روی service bUS قرار بدهیم،تقریبا زیر ساخت های سرویس در بانکداری دیجیتال تکمیل شده است. برای دستیابی به این زیر ساخت بانک باید پروژه های متنوع در بسته های کوچکتر تعریف کند تا انتقال به بانکداری دیجیتال به مرور انجام شود. افراد و شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات شاغل هستند باید نیاز را تشخیص داده و محصول را بسازند.

در بانکداری دیجیتال تماس مشتری با بانک بسیار آسان خواهد شد و نیاز به مرکز تماس کاهش می یابد. در بخش تبلیغات نیز نیازی به تبلیغات محیطی و بیلبورد نخواهد بود. اینالویی در خصوص رویکردهای پیاده سازی بانکداری دیجیتال به 3 محور اصلی مشتری محوری، نوآوری باز و انعطاف سازمانی اشاره کرد. وی در خصوص مشتری محوری گفت: این مشتری است که می گوید بانک چه محصولی را ارائه دهد همچنین در توضیح بحث نوآوری باز به این نکته اشاره کرد که این موضوع باعث انتقال خلاقیت از خارج به داخل بانک می شود. وی در خصوص انعطاف سازمانی با اشاره به آنکه بانک نیاز به ساختار منعطف جهت پاسخگویی به نیازهای فراوان مشتریان دارد به این موضوع اشاره کرد که بانکداری دیجیتال زمان ورود به بازار را کاهش می دهد. وی ادامه داد: در بحث مشتری محوری،آگاهی از تجربه مشتریان بسیار مهم است. وقتی مشتری مراجعه می کند،بانک می داند که تراکنش های قبلی و فعالیت های قبلی وی چگونه بوده است. وقتی این اطلاعات در اختیار باشد،بر اساس آن به مشتریان با مشخصات منحصر به فرد خود پیشنهادات مناسب ارائه خواهد شد. برای مثال برای یک استاد دانشگاه یک خودرو خاص و برای یک تاجر یک نوع ضمانت نامه خاص معرفی کند که باعث می شود بانک نفر به نفر برای محصولاتش بازاریابی کند.

یکی از نکات کلیدی در بانکداری دیجیتال،یکپارچگی کانال های ارائه سرویس است. برای مثال ممکن است در اینترنت بانک و موبایل بانک و خودپرداز خدمت یکسانی مورد نیاز مشتری باشد که با راه اندازی سیستم یکپارچه کانال های ارتباطی،تغییر در یک سرویس باعث آپدیت شدن آن در سایر کانال ها می شود. در یک کلام برای ایجاد زیر ساخت های بانکداری دیجیتال می توان گفت: نرم افزارهای هوشمند، معماری های یکپارچه،انتقال مشتری به فضای دیجیتالی،یکپارچه کردن تیم آی تی با کسب و کار و بازاریابی از الزامات می باشند. در بحث مدیریت تحول، مدیرعامل،هیات مدیره و تیم های متخصص باید از فعالیت های دیجیتالی پشتیبانی کنند.

با توجه به مفاهیمی همچون اینترنت اشیاء و گسترش گوشی های هوشمند و تغییرات در شبکه شعب، بانک ها زمان زیادی برای هدر دادن ندارند. در نهایت هم بعد از آموزش این مفاهیم باید همه کارکنان و همه ذی نفعان از جمله مشتریان را دیجیتالی ببینیم. سومین همایش وب پژوهی با حضور اساتید بین المللی از دانشگاه های اکسفورد، آمستردام و میلان، پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و متخصصین داخلی در زمینه های علوم کامپیوتر، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در روز 30 و۳۱ فروردین ۹۶ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر