شکل گیری پدیده ای بنام کارمزدخواهی توسط پذیرنده

سه شنبه ۲۸ دى ۱۳۹۵ 0 نظر 23 بازدید

شکل گیری پدیده ای بنام کارمزدخواهی توسط پذیرنده

 

مدیر عامل شرکت شاپرک در ششمین همایش بانکداری الکترونیک ونظام های پرداخت گفت: تغییرات استراتژی‌ها در صنعت پرداخت کشور اجتناب ناپذیر است، چراکه چشم‌انداز صنعت پرداخت حاکی از تغییرات گسترده‌ای است که کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها را موجب خواهد شد.

 

به گزارش پرداخت برتر از روابط عمومی شرکت شاپرک، محسن قادری مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت شاپرک، در دومین روز از ششمین همایش بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، طی سخنانی به تبیین موضوع «بررسی میزان همسوئی شبکه پرداخت کشور با کلان روندهای جهانی» پرداخت و ضمن مقایسه وضعیت پرداخت الکترونیک در فضای بین‌المللی با شبکه پرداخت کشور، خاطرنشان کرد: پیش از شکل‌گیری شاپرک، رقابتی ناسالم به منظور کسب سهم بیشتر از بازار پرداخت الکترونیک میان بانک‌ها در گرفته بود، که با ایجاد شاپرک تا حدود زیادی اصلاح شد.

با این حال برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت با هدف جذب تعداد پذیرنده بیشتر موجب شکل‌گیری پدیده "کارمزدخواهی توسط پذیرنده" شده‌اند.

لذا از همه بازیگران صنعت پرداخت و بانک ها می‌خواهم تا دست به دست هم داده و با رعایت اصول حرفه‌ای رقابت در بازار پرداخت الکترونیک کشور، قطاری که از ریل خارج شده را به ریل بازگردانیم وگرنه عایدی جز افزایش هزینه ها و زوال صنعت پرداخت نخواهیم داشت.

قادری در ادامه افزود: نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی حدود ۱۱ درصد و نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی به کمتر از 3 درصد رسیده است، که این امر حاکی از گرایش مردم به استفاده از روش‌های الکترونیکی پرداخت به جای پول نقد در سال‌های اخیر است. همچنین رشد 20% سالیانه در تعداد و مبلغ تراکنش‌های پرداخت الکترونیک طی سال‌های گذشته، گواه دیگری بر این مدعاست.

وی چهار «کلان روند» تاثیرگذار در صنعت پرداخت الکترونیک در دنیا را شامل رگولاتوری، ترکیب جمعیت، توزیع ثروت و فناوری اعلام کرد و افزود: اقدامات رگولاتوری در کشور در راستای روندهای جهانی در سه فاز اصلی پیگیری شده است؛

  • فاز اول، ساماندهی صنعت پرداخت کشور و نظارت بر آن را شامل می‌شود
  • فاز دوم، ایجاد زیرساخت‌ها و استانداردسازی را در بر می‌گیرد
  • و درنهایت فاز سوم مربوط به اقدمات مرتبط با توسعه و تعیین تکلیف کسب و کارهای نوآورانه است.

مدیر‌عامل شرکت شاپرک در ادامه با اشاره به وجود اشکالات عمده در قالب و محتوای اطلاعات پذیرندگان در پایگاه‌های داده شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و شاپرک افزود: با طراحی و راه اندازی سامانه جامع اطلاعات پذیرندگان، شاپرک با اتصال به سامانه‌های ملی اطلاعات از قبیل ثبت احوال، پست و ... اقدام به پالایش جامع اطلاعات پذیرندگان نموده است؛ به طوری‌که تاکنون بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات پذیرندگان شبکه پرداخت کشور تصحیح، و به سامانه جامع منتقل شده است. علاوه بر این، تصحیح بیش از ۸۳ درصد از اطلاعات صنفی (MCC) و 90 درصد از اطلاعات هویتی و پستی پذیرندگان، و همچنین غیر فعال‌سازی بیش از ۳۵۰ هزار پایانه فروش بدون تراکنش از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شاپرک در ادامه تغییر در ترکیب جمعیتی جهان را عامل موثر دیگری بر آینده پرداخت‌های الکترونیک دانست. وی با اشاره به هرم سنی کشور و این واقعیت که بیشترین جمعیت کشور را افراد 15 تا 45 سال تشکیل می‌دهند، جمعیت جوان ایران را دارای پتانسیل مناسبی برای استفاده از ابزارهای نوین ارتباطات و اطلاعات دانست و گفت: صنعت پرداخت الکترونیک صنعتی مبتنی بر فناوری است، و می‌توان ادعا کرد جامعه‌ای که از وجود جمعیت جوان سود می‌برد همواره پذیرای فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در حوزه پرداخت الکترونیک خواهد بود.

قادری در ادامه گفت: پرداخت موبایلی، اینترنت اشیاء، پول مجازی، تصدیق اصالت بیومتریکس و امنیت، از مهم‌ترین مولفه‌های حوزه فن‌آوری، به عنوان عامل سوم موثر بر صنعت پرداخت، هستند. وی با مروری بر وضعیت عملکرد پول مجازی در جهان گفت: بهره‌گیری از مفهوم زنجیره بلوک، حفظ امنیت اطلاعات مالی اشخاص، بدون هزینه‌بودن نقل و انتقال پول، عدم امکان جعل و قابل استفاده‌بودن در کشورهای با نظام پرداخت ناکارآمد، از دلایل رشد بیت کوین در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این، در حال حاضر نیمی از مشتریان اروپایی ترجیح می‌دهند به جای استفاده از روش‌های سنتی از انواع روش‌های تصدیق اصالت بیومتریکس استفاده ‌کنند. در این زمینه، بانک بارکلیز استفاده از فناوری تشخیص صدا را از ابتدای آگوست ۲۰۱۶ به همه مشتریانش ارائه کرده است.

وی درباره توزیع ثروت به‌عنوان چهارمین مؤلفه ایجاد تغییرات در روند پرداخت الکترونیک تصریح کرد: حرکت ثروت از کشورهای توسعه‌یافته به سمت کشورهای درحال توسعه و تقسیم‌شدن سهم بازار به دلیل بازتوزیع ثروت در جهان، عاملی در جهت ایجاد فرصت برای رشد جهشی بازار پرداخت‌های الکترونیک در کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران) پدید خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت شاپرک با اعلام این مطلب که طبق آمار شاپرک ۸۵ درصد از تراکنش‌های شبکه پرداخت کشور کمتر یا معادل ۵۰ هزار تومان است، تصریح کرد: تاکنون اقدامی در زمینه ساماندهی پرداخت‌های خرد و راه‌اندازی کیف پول صورت نپذیرفته است. این درحالیست که راه‌اندازی کیف پول الکترونیک به واسطه کاهش بار سیستم‌های بانکی کشور موجب کاهش هزینه‌های شبکه بانکی در سطح کلان خواهد شد؛ امری که در راستای شعار تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برای سال جاری، یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» ضرورت دوچندانی می‌یابد.

قادری همچنین از آغاز عملیات ساماندهی پرداخت‌های موبایلی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به نیازهای مطرح شده از سوی بازار پرداخت الکترونیک درخصوص تعیین الزامات و مقررات استفاده از تکنولوژی NFC و پرداخت‌های درون برنامه‌ای، مطالعات و بررسی‌های فراوانی روی این نوع پرداخت‌های موبایلی صورت پذیرفته است و به زودی الزامات این حوزه ابلاغ خواهد شد. البته با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده از حافظه امن (Secure element) برخی برندهای تلفن همراه در ایران وجود دارد، مشغول بررسی و جمع‌بندی راهکارهای جایگزین برای انجام امن پرداخت‌های موبایلی در کشور هستیم. قادری در ادامه با اشاره به آمار سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص وجود حدود ۴۰ میلیون تلفن همراه هوشمند در کشور و نقش اساسی تلفن‌های همراه هوشمند در آینده پرداخت‌های الکترونیک، ابراز امیدواری کرد که روند توسعه پرداخت الکترونیک در کشور همچنان ادامه داشته باشد.

قادری در پایان گفت: شناسایی کلان روندهای صنعت پرداخت، پیروی از استانداردها و بهترین عملکردهای جهان، ارزش نهادن به خلاقیت و نوآوری، و در نهایت رویکرد جامع و ملی در حل موضوعات، می‌تواند علاوه بر استفاده بهینه از منابع کشور، به ایجاد نظام پرداخت الکترونیک پویا و چابک، تهدیدات امنیتی کمتر و درنهایت ایجاد رضایتمندی بیشتر نزد دارندگان و پذیرندگان کارت منجر می شود.

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر