جولان اپلیکیشن های پرداخت موبايلي در نمايشگاه الكامپ

شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ 0 نظر 247 بازدید

جولان اپليكيشن‌هاي پرداخت موبايلي در نمايشگاه الكامپ

گزارش هفته نامه عصر ارتباط از اپلیکیشن های موبایلی شرکت های پرداخت

هفته گذشته بيست و دومين نمايشگاه الكامپ در نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد. اين رويداد همانطور كه از نامش پيداست قرار است با تمركز بر فناوري اطلاعات و فناوري‌هاي روز دنيا برگزار شود اما اتفاقي كه در يكي دو سال گذشته و مخصوصا امسال كاملا مشهود بود علاقه‌مندي زياد شركت‌هاي پرداخت الكترونيكی (PSP) براي حضور در الكامپ است. البته امسال الكامپ در حالي برگزار شد كه براساس برنامه اعلامي از سوي بانك مركزي قرار است سرويس USSD از ابتداي فصل زمستان از مسير سامانه پيوند ادامه حيات داشته باشد.

براساس برنامه‌ريزي كه براي گذر USSD از پيوند در نظر گرفته شده بسياري از كارشناسان معتقدند كه سرويس USSD به پايان عمر خويش رسيده كه اين موضوع نيز عملا با توجه به تمركز بالاي شركت‌هاي PSP براي سوق دادن كاربران به سمت استفاده از اپليكيشن‌هاي پرداخت موبايلي در الكامپ امسال پرواضح بود. براي بررسي اين موضوع و آنچه كه در نمايشگاه الكامپ گذشته با برخی از مديران شركت‌هاي پرداخت الكترونيكی گفت و گو كرديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

اولين‌هايي كه فقط در نمايشگاه ديده مي‌شود

رستم شاه گشتاسبي مديرعامل شركت به‌پرداخت ملت در خصوص نمايشگاه الكامپ امسال مي‌گويد: در مورد وضعیت کیفی نمایشگاه بايد ایده‌ها و نوآوری‌های خود را نشان دهیم. خیلی‌ها دوست دارند در نمایشگاه صرفا از لغت اولین برای تبلیغ استفاده کنند، اما شأن نمایشگاه استفاده از این لغت نیست، بلکه باید نوآوری را به نمایشگاه آورد.

وي مي‌افزايد: وقتی ما می‌گوییم اولین، در واقع قصد داریم خودمان را نشان دهیم، اما وقتی حرف از نوآوری می‌زنیم، محوریت نشان دادن نوآوری است، پس استفاده از لغت اولین، شأن نمایشگاه را پایین می‌آورد. ما باید اینجا ابداع و نوآوری خود را به نمایش بگذاریم و مردم نیز می‌آیند و با آن آشنا می‌شوند؛ طبیعتا تبلیغ برای نوآوری نیز هیچ اشکالی ندارد.

بحث دوم درباره این نوآوری‌ها و اولین‌ها این است که نمایشگاه تبدیل به جایی شده که مردم نوآوری‌ها را در داخل نمايشگاه مي‌بينند، اما پس از نمايشگاه مدل پياده‌شده آن را در سطح نمايشگاه نمي‌بينند. وي مي‌گويد:‌من انتظار دارم که توقع مردم برآورده شود و آنچه را در نمایشگاه می‌بینند، در اجتماع نیز عرضه شود. اكنون شیوه این‌گونه شده که یک نوآوری برای چند سال متوالی در نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و می‌بینیم که دو سه سال در نمایشگاه‌ها تکرار شده و در آخر نیز محو می‌شوند.

این موضوع خیلی برای نمایشگاه‌ها خوب نیست و می‌تواند موجب شود نمایشگاه‌های ما تبدیل به یک رخداد ساده و تکراری شوند. پس اگر ما چیزی را در نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم، باید سعی کنیم در یک بازه زمانی نهایتا دو ماهه بعد از نمایشگاه آن را عرضه کنیم و سپس در یک بازه 10 ماهه فکر کنیم برای نمایشگاه بعد چه نوآوری می‌توانیم بیاوریم و نمایشگاه بعد را بارور و نوآور کنیم که این اتفاق خیلی کم می‌افتد.

NFC به زودي در پاساژهاي منتخب عرضه مي‌شود

وي در خصوص اپليكيشن سكه كه در نمايشگاه الكامپ توسط به‌پرداخت عرضه شد، مي‌گويد: به‌طور هم‌زمان معرفی NFC نیز در كنار ساير قابليت‌هاي اپليكيشن سكه به بازديدكنندگان ارايه شد. براي استفاده از فناوري NFC روي اپليكيشن سكه قصد داریم آن را به‌صورت پايلوت در برخی از پاساژهاي شهر تهران به‌صورت محدود راه‌اندازي كنيم.

وي مي‌افزايد: در این زمینه مذاکرات انجام شده و تاییدیه آن از مراجع ذی‌صلاح گرفته شده است و بنابراین مردم مي‌توانند این فناوری را در اجتماع نیز لمس کنند.

ايوا، بازي اپليكيشن‌هاي پرداختي را به هم ريخت

محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خصوص عرضه اپليكيشن پرداخت ایوا که در نمايشگاه الكامپ رونمايي شد، مي‌افزايد: تا پیش از این بیشتر تمرکز سداد به حوزه پرداخت دستگاه‌هاي كارتخوان و درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي بود، ما نيز با درك اين مساله كه دنيا در حال حركت به سمت استفاده از موبايل است تصميم گرفتيم كه با ارايه يك اپليكيشن متفاوت موبايلي در اين مسير گام برداريم. وي در خصوص اینکه چگونه ایده ساخت اپلیکیشنی متفاوت و جدید که تعاملی و سرگرمی‌محور باشد و مخاطب آن جوانان و نوجوانان باشند به ذهن‌شان خطور کرد، می‌گوید: مخاطبان ما جوانان دهه هفتاد و هشتادی هستند که به نظر ما آینده صنعت پرداخت هم در دست اين نسل از جامعه است و ما با توجه به تجربه‌ای که سایر اپ‌های این حوزه داشتند، متوجه شدیم يك جای خالی در صنعت پرداخت وجود دارد.لذا قابلیت بازی‌گونه و سرگرم‌کننده بودن را در اپ خود مورد توجه قرار دادیم.

 وی اضافه می‌کند: اگر ما اپلیکیشنی مانند سایر اپلیکیشن‌ها طراحی می‌کردیم، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که با بازی‌گونه کردن اپلیکیشن، اضافه کردن تعاملات اجتماعی و قابلیت‌های ارتباطی و بازی به آن می‌توانیم برای مخاطبان جذابیت ایجاد کنیم تا ما را با سایر اپلیکیشن‌ها متفاوت کند و بتوانیم مخاطبان سایر اپ‌ها را هم به سمت خود جلب کنیم.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در خصوص برنامه‌های این شرکت برای چندزبانه شدن این اپ و به‌روزرسانی آن در آینده نیز مي‌گويد: قطعا برای به‌روزرسانی آن در آینده برنامه‌هايی جدي داریم و از هم‌اكنون كار ما آغاز شده و باید هم قابلیت‌های پرداخت این اپلیکیشن و هم قابلیت‌های سرگرمی آن را تکمیل کنیم. وی خاطرنشان ساخت: در خصوص ایجاد زبان‌ها و گویش‌های داخلی کشورمان در این اپ نیز برنامه‌هایی داریم و قصد داریم کاری کنیم که هموطنان ما در اقصا نقاط کشور با این اپلیکیشن ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند و این جزو برنامه ما خواهد بود.

ارايه سرويس USSD متوقف مي‌شود

شركت پرداخت الكترونيك پارسيان نيز با اپليكيشن تاپ در نمايشگاه الكامپ حاضر شد.

محمدی، مدیر خدمات نوین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در خصوص امنیت پرداخت‌ها از طریق اپلیکیشن تاپ مي‌گويد: برای پرداخت از حالت آنلاین استفاده می‌کنیم. براي امنیت اپليكيشن موافقت اصولی شاپرک دريافت شده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. وي در خصوص روند رو به حذف سرويس USSD مي‌گويد: برنامه اصلی ما ارایه اپلیکیشني است كه نیاز کاربران را برطرف کند. توجه کنید که 90 درصد خرید از طریق USSD برای پرداخت قبوض است که ما از طریق اپلیکیشن تاپ این نیازهای کاربران را برطرف می‌کنیم.

محمدي با قبول اين نكته كه بسياري از كاربران هنوز گوشي هوشمند ندارند و اين موضوع مي‌تواند نگران‌كننده باشد، مي‌افزايد: به هر روی ما داریم از این موضوع تاثیر می‌پذیریم و با توجه به دستور بانک مرکزی ناچاریم استفاده از سرویس USSD را متوقف کنیم. طبیعتا به همین دلیل بخش‌هایی از کاربران خود را از دست می‌دهیم، اما عقیده من این است که حتی اگر افراد مسن هم در خانواده‌ها گوشی هوشمند یا امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشند افراد جوان‌تر حاضر در خانواده این امکان را دارند.

وي مي‌گويد: یکی دیگر از برنامه‌های جایگزین اين سرويس NFC است که برای آن نیز برنامه‌هایی داریم، اما واقعیت این است که کمتر امکان استفاده از NFC وجود دارد؛ چراکه گوشی‌های هوشمند ما ایرانی‌ها غالبا این امکان را ندارند؛ البته ما قصد داریم روی سیم‌کارت‌ها هم این امکان را عرضه کنیم تا مردم بتوانند روی سیم‌کارتی که می‌خرند نیز از این قابلیت استفاده کنند.

وي مي‌افزايد: نباید فراموش کنيم که NFC راه‌حل جایگزین USSD نيست؛ چون هم نیاز به وجود گوشی‌های هوشمند دارد و هم دانش بالاتری را از سوی کاربر طلب می‌کند، در حالی که استفاده از اپلیکیشن بسیار آسان‌تر است.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر