چالشی بنام حباب استارت آپی

جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ 0 نظر 250 بازدید

چالشی بنام حباب استارت آپی

سارا رشادی‌زاده

 استارت‌آپ‌ها حوزه تازه‌ای در اکوسیستم کسب‌وکار هستند که چند سالی است با استقبال جامعه ایرانی نیز مواجه شده‌اند. این کسب‌وکارها که در گام نخست بر فناوری و نوآوری متکی هستند بیشتر در فضای مجازی جان می‌گیرند و با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

 

بهترین نمونه برای شناسایی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه وب فروشگاه‌های مجازی هستند، اما با وجود افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران و دسترسی بالای ۴۰ میلیون ایرانی به اینترنت، کمتر از یک درصد آنان از این فروشگاه‌ها استفاده کرده و مواردی از جمله خرید اینترنتی را تجربه کرده‌اند، این درصد پایین خرید اینترنتی از استارت‌آپ‌های ایرانی به چالشی برای رشد و بقای آنها تبدیل شده است.

این موضوع در کنار سایر چالش‌های حوزه استارت‌آپ از جمله حباب استارت‌آپی که در حال حاضر شکل گرفته و باید آن را از میان برد و چالش ورود این کسب و کارها به بازارهای جهانی موضوعاتی بود که در میزگرد «بررسی فعالیت‌های استارت‌آپ‌های درحال رشد» از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

میزگرد بررسی فعالیت‌های استارت‌آپ‌های درحال رشد عصر روز دوشنبه ۲۲ آذر در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این میزگرد که در ادامه اجلاس «توسعه دهندگان وب فارسی» برگزار شده بود افرادی از جمله اکبر هاشمی سردبیر هفته‌نامه شنبه، ناصر غانم‌زاده سرمایه‌گذار حوزه استارت‌آپ، محمدامین مصباحی متخصص معماری نرم‌افزار و مصطفی امیری فعال حوزه استارت‌آپ به بحث و تبادل نظر در زمینه چالش‌های حوزه استارت‌آپ پرداختند.

مواظب سرخوردگی استارت‌آپ‌ها باشیم

سردبیر هفته‌نامه شنبه که در حوزه استارت آپ فعالیت دارد به عنوان رییس میزگرد سخنان خود را با نقد بر فعالیت‌های فعلی حوزه استارت‌آپ آغاز کرد و گفت: گاهی در سیستم استارت‌آپی ایران شاهد تحلیل‌هایی هستیم که تنها تکرار سخنان دیگران است و به درستی نمی‌توان تشخیص داد این تحلیل‌ها تا چه اندازه درست یا اشتباه است، به همین دلیل نخست باید نگاه و جهان‌بینی ما در زمینه اکوسیستم استارت‌آپی مشخص شود و به تعریف دقیقی از این مفهوم دست یابیم.

از سوی دیگر ضمن تعریف این حوزه از بعد فنی، اجتماعی و حوزه فعالیت آنان باید مراقب بود زمینه سرخوردگی استارت‌آپ‌های نوپا را ایجاد نکنیم. به عنوان نمونه گاهی شاهد کسب‌وکارهای کوچک و خانگی هستیم که فعالیت آنان تنها در فضای مجازی و ارتباط با مشتری از طریق اینستاگرام یا تلگرام است. این کسب‌وکارها به اشتباه خود را استارت‌آپ می‌خوانند، اما باز هم نمی‌توان زمینه سرخوردگی آنان و استارت‌آپ‌های کوچک را به وجود آورد.

اکبر هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: بیشتر نقدهای واردشده به عملکرد استارت‌آپ‌های ایرانی این است که آنان را نسخه کپی شده استارت‌آپ‌های خارجی می‌دانند. از سوی دیگر می‌بینیم که استارت‌آپ‌ها بیشتر بر نقطه شهری به ویژه شهرهای خاص تمرکز دارند و کمتر به سراغ روستاها یا شهرهای کوچک می‌روند، به همین دلیل مشکلات و چالش‌های زیادی برای آنان ایجاد می‌شود که گاهی آنان را با شکست مواجه می‌سازد.

دلایل ایجاد حباب استارت‌آپی مشخص شود

محمد امین مصباحی، متخصص معماری نرم‌افزار نیز از دیگر سخنرانان این میزگرد بود که سخنان خود را با تعریف استارت‌آپ آغاز کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها مجموعه‌هایی هستند که ازسوی یک یا چند ایده‌پرداز شکل گرفته، پیاده‌سازی و با تامین سرمایه وارد بازار می‌شوند. در تعاریف اولیه استارت‌آپ‌ها چنین آمده که این کسب و کارها باید پایدار بوده و بازده اقتصادی داشته باشند، اما ما شاهد آن هستیم که در حال حاضر حبابی از استارت‌آپ‌ها به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده، به همین دلیل تک‌تک فاکتورها باید مورد بررسی قرار گیرد تا دلایل ایجاد این حباب‌ها مشخص شود.

مصباحی با اشاره به اینکه حباب استارت‌آپی فعلی یک چالش است، افزود: حباب استارت‌آپی فعلی را می‌توان از طریق سرعت برگزاری رخدادها و افزایش تعداد شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران مشاهده کرد. اما باید دید در کنار این افزایش شمار رخداد و سرمایه‌گذار، شرکت‌های استارت‌آپی چقدر توانسته‌اند کمک مالی دریافت کنند، پس از این بررسی می‌توان راهی برای پایان دادن به حباب استارت‌آپی ایجاد کرد.

استارت‌آپ‌ها از دید فنی باید فناوری را به عنوان پشتوانه خود داشته باشند و در سیاست‌گذاری‌های خود از سایت‌های پیشرفته‌ای مانند فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی پر بازده بهره ببرند. از سوی دیگر شاهد این هستیم که استارت‌آپ‌های داخلی به صورت منطقه‌ای عمل می‌کنند اما این مسئله را نمی‌توان ضعف تلقی کرد چرا که استارت‌آپ برای اتصال به بازارهای جهانی نیازمند فاکتورهای بسیاری از جمله اتصال به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است.

این متخصص معماری نرم‌افزار در ادامه سخنان خود به چالش مهاجرت نیروهای انسانی اشاره کرد و گفت: بحث مهاجرت نیروهای انسانی نیز چالش جدی است که حوزه استارت‌آپ را مانند سایر حوزه‌ها درگیر خود ساخته است. در این زمینه ما بیش از همه شاهد مهاجرت نیروهای رشته‌های فنی هستیم که این موضوع باعث وارد شدن آسیبی جدی در طولانی مدت خواهد شد.

استارت‌آپ ایران در حالت جنینی است

پس از وی ناصر غانم‌زاده، سرمایه‌گذار حوزه استارت‌آپ به سخنرانی پرداخت و گفت: در گام نخست باید دید که زیرساخت شتاب‌دهنده‌ها چقدر با حجم استارت‌آپ‌ها همخوانی دارد و پس از آن به تعریف درست از اکوسیستم استارت‌آپی پرداخت.

در حال حاضر باوجود رشد روز افزون کسب‌وکارهایی که حتی در مرحله ایده‌پردازی هم خود را استارت‌آپ می‌خوانند، تنها می‌توان ۱۰۰ کسب و کار را در رده استارت‌آپ‌ها دسته بندی کرد. اکنون اکوسیستم استارت‌آپی ایران در حالت جنینی قرار دارد و نمی‌توان آن را با استارت‌آپ ۶۰ ساله و قدرتمندی مانند سیلیکون ولی (منطقه‌ای در امریکا) مقایسه کرد.

باید بر این نکته تاکید کنم که حدود ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند و افرادی که پا در این حوزه می‌گذارند باید به این حقیقت آگاه باشند. این سرمایه‌گذار حوزه استارت‌آپ در ادامه سخنان خود به حجم بازار و استقبال آنان از استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: باید این نکته را پذیرفت که بازار به دنبال فناوری نیست بلکه بیشتر به دنبال حل مشکلات خود است. این موضوع در کنار این حقیقت که حجم بازار ما به ویژه در حوزه استارت‌آپ بسیار کوچکتر از بازارهای جهانی است باعث شده استارت‌آپ‌ها در مقابله با بازار سنتی دچار چالش شوند.

نیروی انسانی استارت‌آپ‌ها باید کاهش یابد

مصطفی امیری، فعال حوزه استارت‌آپ به عنوان آخرین سخنران این میزگرد گفت: به نظر می‌رسد به جای تکیه بر واژه‌ها و جست‌وجوی تعریفی برای استارت‌آپ و سایر کلمات مشابه، باید به دنبال فعالیت‌های عملی بود، این در حالی است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها به جای حضور در بازار به دنبال شرکت در رخدادها هستند و به این ترتیب زمان و سرمایه خود را هدر می‌دهند. از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که با وجود رشد ضریب نفوذ اینترنت در ایران و دسترسی بیش از ۴۰ میلیون نفر به اینترنت، میزان استفاده از این سیستم به ویژه خریدهای اینترنتی زیر یک درصد است و همین موضوع دلیل آن است که استارت‌آپ‌ها علاوه بر خلاقیت به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های خود باشند.

به عنوان نمونه هر یک از شرکت‌های تجارت الکترونیک ایرانی بیش از هزار نیروی انسانی دارند، آنان به جای منعطف شدن و تغییر همگام با تغییرات بازار، نیروهای خود را ۱۰ برابر کرده‌اند تا بتوانند بر بازار مسلط شوند. این موضوع نه تنها نقطه قوت کسب‌وکارهای مبتنی بر وب به شمار نمی‌آید بلکه نقطه ضعف است که باید رفع شود. اجلاس توسعه دهندگان وب فارسی روز دوشنبه ۲۲ آذر از سوی کانون توسعه دهندگان وب فارسی در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حمایت این وزارتخانه، سازمان پدافند غیرعامل و پلیس فتا برگزار شد.

منبع:گسترش تجارت

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر