فاندوران فین تکی با استراتژی حضور در فضای نوآوری اجتماعی

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ 0 نظر 752 بازدید

فاندوران فین‌تکی با استراتژی حضور در فضای نوآوری اجتماعی

 

کمک به هم‌نوع در شرایط تنگنای مالی و جمع‌آوری پول یا سرمایهٔ اولیه توسط عده‌ای برای شروع یک کسب و کار، شروع یک زندگی یا مواردی از این دست در فرهنگ ما ایرانیان ریشهٔ عمیقی دارد. در گذشته این همیاری و کمک‌رسانی‌ها بر عهدهٔ اهالی یک محل یا یک خانواده بود ولی با تغییرات فرهنگی و کمرنگ شدن پیوند بین آدم‌ها، هم‌اکنون تکنولوژی به کمک ما آمده و مسئولیت جمع‌آوری کمک و اعانه و رتق و فتق این امور را بر عهده گرفته است.

 

واژهٔ کراودفاندینگ Crowdfunding که به معنای تأمین سرمایه جمعی است در واقع همان حمایت مالی افراد جامعه از یک پروژه یا یک کسب و کار است اما اینبار از طریق یک سایت اینترنتی و توسط کاربران دنیای مجازی. کراودفاندینگ از آن سوی مرزها به کشور ما هم آمده و با توجه به سبقه و فرهنگ ما می‌تواند جایگزین خوبی برای مدل سنتی تأمین سرمایه جمعی محسوب شود.

«فاندوران» یکی از نمونه‌های کراودفاندینگ در ایران است که طی مدت کوتاهی که آغاز به فعالیت کرده است توانسته ۳۳ کمپین راه‌اندازی و حدود ۲۵۰ میلیون تومان هم سرمایه جمع آوری کند.

فاندوران یک بستر سرمایه‌پذیری جمعی (crowdfunding) است. افرادی که در زمینه‌‌ی هنر، فناوری، طراحی محصول، آی تی و امور اجتماعی و خیریه فعال هستند و ایده‌های خلاقانه دارند، برای پروژه خود در فاندوران کمپین طراحی می‌کنند و شروع به جذب حمایت‌های مالی از مخاطبان فاندوران می‌کنند. پشتیبانان در ازای دریافت پاداش‌های مشخص، از کمپین‌های فعال در فاندوران حمایت می‌کنند.

فاندوران در شهریور 93، با تمرکز بر روی فعالیت‌های اجتماعی و طراحی محصول شروع به کار کرد و تا امروز توانسته به تحقق چند ده پروژه کمک کند که این روند با شتاب ادامه دارد.

حمیده حبیبی، مدیر توسعه کسب و کار فاندوران اطلاعات بیشتری از این پلتفرم در اختیار ما قرار داد.

 

 

انواع کراودفاندینگ

او در ابتدا در مورد سازوکار کراودفاند و انواع آن گفت: تامین مالی جمعی یک روش تامین منابع برای کسب وکارها و محصولات نوآورانه است که بر بستر وب و با استفاده از پلتفرم هایی که ابزار کافی برای این کاردارند انجام میشود.

چهار نوع کراودفاندینگ وجود دارد که شامل انواع زیر است: مدل اهدا: که نوعی کمک بلاعوض است و معمولا اهداکننده انگیزه معنوی دارد. مدل پاداش: که به افرادی که مشارکت مالی می‌کنند پاداش هم تعلق می‌گیرد. مدل سهام یا سرمایه گذاری که به افراد کمک کننده به یک کسب و کار یا استارتاپ سهام هم تعلق می‌گیرد. مدل وام یا قرض که مشارکت کنندگان به صاحب پروژه وام یا قرض می دهند.

فاندوران یک پلتفرم تأمین سرمایه جمعیِ پاداش محور محسوب می‌شود که صاحبان ایده می‌توانند در آن پروژه خودرا ایجاد کنند و از طرف دیگر افرادی هم می‌توانند به حمایت مالی از کمپین‌ها بپردازند.

شکل‌گیری فاندوران

در ادامه او در مورد شکل‌گیری این بستر کراودفاندینگ گفت: فاندوران یکی از پروژه‌های مرکز نوآوری شرکت فناپ بود که آبان ماه 93 در خود مرکز به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش نوآوری و برای حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا شکل گرفت و اولین کمپین آن در شهریورماه ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد.

حبیبی در مورد علت شکل‌گیری فاندوران در زنجیره ارزش نوآوری فناپ اظهار کرد: زمانی که مرکز نوآوری فناپ در حال تکمیل این زنجیره بود و کافه آی‌تی، تریگ آپ و شروع به کار کرده بودند، کرادفاوندینگ نیز یکی از ملزومات این زنجیره ارزش بود که نیاز به شکل‌گیری آن احساس می‌َشد.

 

                                      

                                                                   

چالش‌های کراودفاندینگ در ایران

او در مورد مشکلات و چالش‌های کراودفاندینگ در ایران گفت: چالش اصلی ما فرهنگ‌سازی برای کراودفاندینگ است زیرا تأمین سرمایه برای کار و تجارتی که هنوز شکل نگرفته کمی سخت است در حالیکه مردم در کمپین‌های خیریه و اجتماعی مشارکت بهتری دارند.

در واقع پیش خرید و حمایت از محصول و کسب وکارها برای مردم جانیفتاده است. مسئله‌ دیگر قانون‌گذاری است که قانون آن هم‌اکنون در حال تدوین است و باید دید چقدر به اجرا نزدیک است.

نوآوری اجتماعی برای آگاهی مردم

او ادامه داد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ما از فضای اجتماعی وارد شدیم و از پتانسیل افرادی که دغدغه کمک و همکاری دارند استفاده کردیم. ما سعی کردیم با نوآوری اجتماعی اعتماد را بیشتر کنیم و با شیوه‌های مختلف مردم را متوجه مشکلات کنیم، مثل کمپین اهدای کتاب به کودکان کار که شهرداری، هنرمندان و افراد زیادی از آن حمایت کردند.نمونهٔ دیگر کمپین یه لقمه مهربانی بود که در ماه رمضان انجام شد و 505 درصد مشارکت جذب کرد.

حوزه‌های فعالیت فاندوران

به گفتهٔ حبیبی فاندوران در ۴ حوزه فعالیت می‌کند: -طراحی محصول که بازی کارتی پی شوم اولین محصول تولید شده به این روش در ایران هست -حوزه هنر و کتاب که دو کمپین کتاب که برای انتشار جمعی ۴ کتاب اجرا شد. -حوزه تکنولوژی که برای حمایت از استارتاپ ها طراحی شده است. -حوزه اجتماعی هم چند پروژه کلان اجتماعی در سطح شهر داشتیم که کمپین یک لقمه مهربانی که رکوددار بیتشرین مشارکت است.

منبع: پرداخت برتر

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر