پرداخت های غیر تماسی به کدام سمت می روند؟

جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ 0 نظر 190 بازدید

پرداخت‌های غیر تماسی به کجا می‌رود؟

گزارش پرداخت‌های دیجیتال در سال 2016 

علیرضا هاشمی-رئیس اداره داده کاوی و برنامه ریزی بانک حکمت ایرانیان

سال‌هاست که این بحث در صنعت پرداخت وجود دارد که آیا پرداخت غیر تماسی موفق خواهد بود یا نه؟ در سال 2015 پیشرفت‌هایی حاصل شد گه کمک می‌کند بتوان به این سؤال پاسخ داد. استفاده از تماس غیر تماسی به دلیل گسترش خدماتی مثل اندروید پی، سامسونگ پی و اپل پی که باعث افزایش آگاهی مشتریان و فروشندگان نسبت به این کیف‌های پول دیجیتالی و افزایش محبوبیت آن‌ها شده است، در سراسر جهان افزایش پیداکرده است. سؤالی که در حال حاضر وجود دارد این است که این روش‌های پرداخت دیجیتالی به چه چیزی نیاز دارند تا در مقیاس گسترده به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند.

 

سهام‌داران اصلی در صنعت پرداخت، به‌عنوان‌مثال شبکه‌های پرداخت، صادرکنندگان کارت، کارفرمایان تجاری، فروشندگان فناوری و دیگران، شدیداً در حال کاربر روی گسترش ویژگی‌ها و کاربردهای این روش هستند تا بتوانند پرداخت‌های غیر تماسی را عملی کنند. سؤالی که در حال حاضر وجود دارد این است که این روش‌های پرداخت دیجیتال به چه چیزی نیاز دارند تا در مقیاس گسترده به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند؟ پاسخ به این سؤال نهایتاً فراهم کردن محصولات و خدماتی خواهد بود که ارزش بیشتر و تجربه‌ای خوشایند را هم برای مشتری و هم برای فروشندگان به همراه داشته باشند. امروزه مشتریان به دنبال این نیستند که صرفاً به‌جای کشیدن کارت پلاستیکی و یا واردکردن آن، تلفن همراه خود را در مقابل یک پایانه فروش نگه‌دارند. برای اینکه روش‌های پرداخت دیجیتالی بتوانند مقبولیت گسترده‌ای به دست بیاورند، باید بتوانند همه تجربه‌های مربوط به تجارت را، که مربوط به فروشندگان و مشتریان هستند، هدف قرار دهند.

انتظارات مشتریان هم مانند روش‌های پرداخت دیجیتالی پیچیده‌تر و حسی‌تر شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که بتوانند به صورتی امن و یکپارچه از راه‌های مختلف تجارت، داخل مغازه، به‌صورت سیار و آنلاین، استفاده کنند. متخصصین این صنعت که در نظرسنجی گزارش پرداخت دیجیتالی در سال 2016 شرکت کرده بودند، تجربه ضعیف مشتریان در مواجهه با روش‌های پرداخت دیجیتالی را به‌عنوان عامل اصلی محدودکننده استفاده از کیف پول‌های دیجیتال مطرح کردند.

آن‌ها همچنین گزارش دادند که سردرگمی مشتریان در رابطه با تعداد انتخاب‌هایی که در مورد کیف پول دیجیتال دارند، نیز یک مانع اساسی است. این به آن معنی است که اگر فراهم‌کنندگان روش‌های تجارت دیجیتال بخواهند موفق شوند، باید مزیت‌هایی واضح و شفاف را نسبت به تجربه‌ای که مشتریان امروزه با آن‌ها مواجه هستند، در اختیار مشتریان قرار دهند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به وفاداری، پاداش دهی به قابلیت‌ها، فراهم کردن امکان پیدا فروشندگان جدید که در ارتباط با نیازهای مشتریان هستند و درواقع آسان‌تر کردن فرآیند خرید اشاره کرد.

در مورد فروشندگان، قابلیت جذب مشتریان جدید و گسترش آسان خدمات دیجیتالی جدید حیاتی است. راه‌حل پرداخت‌های دیجیتالی باید اختلاف از تجربه کلی را از بین ببرند تا فروشندگان و مشتریانشان آن‌ها را بپذیرند. از همه مهم‌تر چنین خدماتی باید با فراهم کردن تجربه‌ای مطمئن، اعتماد مصرف‌کنندگان را به دست بیاورند.

سهام‌داران کلیدی در صنعت پرداخت توانسته‌اند با شراکت استراتژیک پیشرفت زیادی در این زمینه به دست بیاورند. به‌طورقطع با به اشتراک‌گذاری تجربیات و تخصص همه شرکت‌ها و کارشناسانی که در حوزه پرداخت دیجیتال فعالیت دارند، می‌توان از نوآوری‌های جدیدتر برای رسیدن به انتظارات مشتریان و حتی فراتر از آن‌ها استفاده کرد.

بازار پرداخت دیجیتالی

بازار پرداخت دیجیتالی پیشرفت‌ها در فناوری دیجیتال در سال 2015 باعث شکل دادن به صنعت پرداخت شد و روش‌های پرداخت همراه، آنلاین و سایر روش‌ها وارد صحنه شدند. از حمل‌ونقل گرفته تا پمپ‌بنزین و سوپرمارکت‌ها، تجارت‌ها در هر سطحی، در مناطق که نظرسنجی در آن‌ها انجام‌شده است، انواع مختلف پرداخت دیجیتالی را پذیرفته‌اند که منجر به سریع‌تر شدن پرداخت‌ها برای محصولات و خدمات و از همه مهم‌تر تسهیل پرداخت‌ها برای محصولات و خدمات و از همه مهم‌تر تسهیل پرداخت‌ها برای مشتریان شده است. هرچند که مسئله بسیار دلگرم‌کننده است، ولی بعد از 2016 چشم‌انداز چگونه خواهد بود؟

گزارش پرداخت دیجیتالی شروع به نظرسنجی و ارزیابی همه سهامداران صنعت پرداخت در بازارهای اصلی پرداخت در سراسر جهان، یعنی آمریکا، اروپا و اقیانوسیه، کرده است. پاسخ‌دهنده‌های صنعتی این نظرسنجی عموماً عوامل اجرایی ارشد در زمینه‌های صادرکنندگان و خریداران کارت‌های اعتباری، بانک‌های خرد، مؤسسات مالی، شبکه‌های پرداخت، ارائه‌دهندگان شبکه‌های موبایل و توزیع‌کنندگان فناوری‌های مالی بودند. بر مبنای این نظرسنجی، پرداخت‌های غیر خرد تماسی بر مبنای کارت به رشد خود ادامه خواهند داد. 

 

تحقیق انجام‌شده توسط یک شرکت تحقیقات سوئدی پیش‌بینی می‌کند که پایانه‌های فروش NFC از 28 درصد در سال 2014 به بیش از 70 درصد در سال 2019 خواهد رسید. روش‌های غیر تماسی همراه نیز ضمیمه‌ای در حال رشد در صنعت پرداخت هستند که این رشد به دلیل گسترش پایانه‌های غیر تماسی و گوشی‌های هوشمند که دارای فناوری تشخیصی بیومتریک داخلی هستند، رخ می‌دهد.

 

 

پایانه‌های فروش

تعداد پایانه‌های فروش به دلیل پیشرفت در فناوری و عملکرد در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش پیداکرده است. در حال حاضر درنتیجه انقلاب‌های ایجادشده درروش پرداخت همراه و همچنین افزایش استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی برای خرید از فروشگاه‌ها، کنترل بازار را در اختیاردارند. گسترش پایانه‌های فروش بر پایه فناوری‌های ابری، که پایانه‌های عادی (فاقد هوشمندی) را به پایانه‌های فروش هوشمند تبدیل می‌کند، زمینه نوظهور دیگری است که چشم‌انداز خریدوفروش‌های خرد را تغییر می‌دهد.

کیف پول‌های دیجیتالی

کیف پول‌های دیجیتالی گسترش بیشتری داشته‌اند. باوجود اپل و سامسونگ دربسیاری از بازارها، کیف پول‌های دیجیتالی دوباره موضوع اصلی بحث‌های پرداختی هستند. ترکیبی از شاخص‌های ساختاری و شاخص‌های مرتبط باتجربه مصرف‌کنندگان منجر به پذیرش نسل بعدی کیف پول‌های دیجیتالی خواهد شد. اپل پی و سامسونگ پی در حال تبدیل‌شدن به رقبایی قدرتمند در این فضا هستند، هرچند که تنها نیستند. تغییر اخیر گوکل در مورد کیف پول گوگل (Google wallet)، آغاز به کار اندروید پی و LG Pay و موارد دیگر که مطمئناً در آینده به بازار خواهند آمد، نشان می‌دهد که جنجال بر سر سهم‌های بازار کیف‌های پول دیجیتال سریع و خشن خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود که افزایش پذیرش خریدهای درون برنامه‌ای توسط توسعه‌دهندگان، که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی آن را به‌عنوان یک عامل مطرح کردند، باعث گسترش استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی می‌شود.

 

 

 

 

فناوری‌های پوشیدنی کجا هستند؟

همان‌طور که وسایل نسل دوم و سوم گسترش می‌یابند، بازار پوشیدنی‌ها و تجارت متصل نیز به‌طورکلی در حال رشد است. طبق گزارش سازمان اطلاعات جهانی، بازار پوشیدنی‌ها در سال 2016 به 111 میلیون واحد خواهد رسید که نسبت به نمودارهای سال 2015 یک افزایش 38 درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌شده است که محموله‌ها تا سال 2019 به 214 میلیون واحد برسد که بیانگر نرخ رشدی 28 درصدی در طی 5 سال است.

 

تجارت الکترونیک جهان

تجارت الکترونیک جهان به‌سرعت در حال رشد و گسترش است. روش‌ها سنتی پرداخت در بازارهایی مثل آمریکا و انگلیس محبوب هستند، ولی در مناطق دیگر، طبق گفته راهنمایی جهانی روش‌های جایگزین پرداخت (Guide to Alternative Payment) که متعلق به Worldpay است، گزارش رشدی قوی در روش‌های پرداخت جایگزین را می‌دهند.

این گزارش روش‌های جایگزین پرداخت را آن‌هایی می‌داند که دربردارنده کارت اعتباری و نقدی نیستند. به‌عنوان‌مثال در آسیا و اقیانوسیه 23 درصد تبادلات با استفاده از کیف پول الکترونیکی انجام‌شده‌اند و این گرایش در 5 سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. طبق این گزارش تخمین‌های اولیه پیشنهاد می‌کنند که روش‌های جایگزین پرداخت 59 درصد تبادلات آنلاین در سال 2017 را تشکیل خواهند داد که این عدد در سال 2012، نزدیک به 43 درصد بوده است. طبق گفته استاتیستا (Statista)، که یک درگاه آماری است، پیش‌بینی می‌شود که بازار تجارت الکترونیک در سال 2016 ارزشی برابر با 1181 میلیارد دلار داشته باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان درآمد تا سال 2020 رشد سالانه‌ای برابر با 10.67 درصد داسته باشد که منجر به حجم 1771 میلیارد دلاری بازار در سال 2020 خواهد شد. قوانین و استانداردهای صنعت قوانین و استانداردهای صنعت همچنان یک زمینه کلیدی تمرکز در صنعت خدمات مالی هستند و درحالی‌که میزان زیادی از قوانین جدید تشدید رقابت به‌وسیله کاهش مرز تا مقداری ورودی‌ها را هدف قرار داده‌اند، رضایت بیش‌ازپیش بر روی زمان و منابع متمرکزشده است.

از دیدگاه منطقه‌ای، EMV Fraude Liability Shift هنوز هم سر تیتر خبرها در آمریکا است. علیرغم انتقال بدهی تراشه EMV در اول اکتبر 2015، فعالیت بسیاری از بانک‌ها و خرده‌فروشان آمریکا به دلیل جمع‌آوری کارت‌های تراشه‌ای و پایانه‌ها کند شده است. آخرین اطلاعات از استاتیستا پیش‌بینی می‌کند که تراشه 84 درصد کارت‌ها تا پایان سال جاری کارایی خود را به دست خواهند آورد، و این رقم تا سال 2017 به 59 درصد خواهد رسید.

منبع : ماهنامه بانکداری الکترونیک/American Express

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر