دلایل عدم استقبال از پرداخت های همراه

جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ 0 نظر 93 بازدید

دلایل عدم استقبال از پرداخت های همراه

محمد مهدی رستگار‌دوست

 

 

 با وجود توجه رسانه‌ها و تبلیغ انبوه رسانه‌ای و تشویق مردم به پرداخت همراه در سال گذشته، اما در عمل استقبال چندانی از پرداخت همراه نشده است. دلایل زیادی برای استقبال کم مصرف‌کنندگان مطرح شده است، اما شاید مانع اصلی عدم پیشرفت آن را می‌توان به این صورت عنوان نمود :

تا به امروز پرداخت همراه هنوز نتوانسته دلیل محکم و کافی در جواب ترس مصرف‌کنندگان به دزدی‌های اینترنتی بدهد و آن‌ها را به استفاده مداوم از پرداخت همراه تشویق کند.

 

 می‌توان گفت بازار خارج از ایران 4 جایگزین مناسب برای پرداخت پیدا کرده است. PayPal، برای پرداخت‌های اینترنتی، کارت‌های بدهی ویزا (Visa Signature debit card)، کارت‌های پرداخت حقوق (Payroll Card) و کارت‌های هدیه (Gift Card).

هر کدام از این جایگزین‌ها به مصرف کنندگان و بازرگانان پیشنهاد ارزش افزوده و محکمی ارائه می‌دهد و علت آن این است که هر کدام پیشنهاد جدید و در عین حال سودمندی به نسبت روش قبلی ارائه داده است. برای نمونه کارت هدیه، به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد که به آسانی بودجه و هدیه‌ای به دوستان و خانواده ارسال نمایند. این روش برای شخص دریافت کننده امکان مصرف راحت‌تر هزینه داخل کارت را می‌دهد و او می‌تواند کارت را در هر فروشگاهی که تمایل دارد استفاده کند.

اگر می‌خواهید مشتریان خود را به عمل جدید ترغیب نمایید، عمل جدید می‌بایست تجربه از تجربه قبل بهتر باشد. به این معنی که به مصرف کنندگان مواردی را که پیش از این دراختیار نداشتند ارائه دهد. برخی از مصرف کنندگان از پرداخت همراه استفاده می‌کنند اما،تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی از مصرف کنندگان به پرداخت همراه علاقه دارند و از آن در خریدهای روزمره خود استفاده می‌نمایند. و البته این آمار رو به افزایش است.

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط Auriemma Consulting Groupکه در سال 2016 در کشور آمریکا انجام شده و تمرکز آن روی پرداخت و ارسال محصول برای مشتریان است، حدود 27% صاحبان گوشی‌های هوشمند اعلام کرده‌اند که از سامانه پرداخت شرکت اپل apple pay و android pay و Samsung pay استفاده می‌کنند.

همچنین تحقیقات دیگری که توسط eMarketer در سال 2015 و در کشور آمریکا صورت گرفته نشان می دهد ، مبلغ 8.71 بیلیون دلار از طریق پرداختهای همراه پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود که این آمار در سال 2016 به مبلغ 27 بیلیون دلار برسد. هم‌چنین در بلند مدت پیش‌بینی می‌شود که سال 2019 این مبلغ به 142 بیلیون دلار افزایش پیدا کند.

در طول فرآیند پرداخت همراه نباید هیچ‌گونه روزنه‌ای برای سو استفاده وجود داشته باشد. برای مثال مشتری گوشی همراه خود را از جیب خود خارج می‌کند، با اثر انگشت خود قفل گوشی را باز می‌کند، با اثر انگشت وارد نرم افزار مورد نظر می‌شود، کارت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند، گوشی همراه خود را در نزدیکی پایانه فروشگاه قرار می‌دهد. بعد از اتمام این مراحل، مشتری باید رمز خود را نیز وارد نماید تا بدین ترتیب فرآیند پرداخت تکمیل شود. 

گرچه متخصصین آینده روشنی را برای پرداخت همراه پیش‌بینی می‌کنند، اما کماکان می‌بایست بر چالش‌های زیادی غلبه کند. 

منبع : win win

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر