سنگاپور بهترین کشور جهان در پرداخت های موبایلی

چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ 0 نظر 80 بازدید

مقایسه وضعیت کشورهای جهان در پرداخت موبایلی

جواد قاسم پور

مقایسه کشورهای جهان در حوزه پرداخت‌های موبایلی هر ساله توسط شرکت MasterCard‌ انجام می‌شود. در این گزارش‌ها امتیازی با نام شاخص آمادگی پرداخت‌های موبایلی (Mobile Readiness Index) محاسبه می‌گردد که تصویری از میزان اقبال و ظرفیت این صنعت در مناطق مختلف جهان را ارائه می‌کند. در این شاخص،‌ میزان آمادگی و پذیرش (receptivity) روش‌های پرداخت موبایلی به تفکیک سه روش شخص به شخص (P2P)،‌ تجارت الکترونیکی موبایلی (m-commerce) و پرداخت موبایلی مبتنی بر دستگاه کارتخوان (POS) انعکاس داده می‌شود. این مطالعات در گستره 34 کشور جهان و بر اساس داده‌های عمومی و اختصاصی گردآوری شده توسط خود شرکت انجام می‌پذیرد.

شش پارامتر اصلی، مبنای محاسبه شاخص آمادگی پرداخت موبایل هستند که در ادامه به ترتیب به معرفی و عملکرد کشورهای برتر در هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

آمادگی مشتری (Customer Readiness)

پارامتر آمادگی مشتری عمدتاً بر اساس تعداد دفعات پرداخت‌های موبایلی توسط مشتریان یک کشور محاسبه می‌شود. در این شاخص مشتریان کنیایی عملکرد بهتری داشته‌اند، به نحوی که 89 درصد مردم کنیا با پرداخت‌های موبایلی آشنا بوده و 68 درصد از مردم به کرّات از پرداخت‌های P2P‌ استفاده می‌کنند. جالب است بدانید 9 کشور از 10 کشور برتر در این پارامتر از کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند.

 

محیط (Environment)

این پارامتر ترکیبی از عوامل مختلفی است که منعکس کننده میزان آمادگی و ظرفیت بازار پرداخت موبایلی در یک کشور هستند. سرانه مصرف خانگی،‌ میانگین نرخ شهری شدن،‌ نرخ نفوذ اینترنت و آمادگی و قدرت پذیرش نوآوری و تکنولوژری‌های جدید از عوامل تاثیر‌گذار در این پارامتر هستند. در شکل‌های زیر کشورهای دارای بهترین وضعیت در سرانه مصرف،‌ نفوذ اینترنت و جذب نوآوری دیده می‌شوند.

 

خدمات مالی (Financial Services)

میزان و سطح کیفیت خدمات مالی ارائه شده در یک کشور در این شاخص دیده شده‌است. توسعه ممتاز بخش مالی در ژاپن، این کشور را به برترین رتبه در این پارامتر بدل کرده‌است؛‌ جالب است بدانید ژاپن بالاترین نسبت تعداد کارت‌های بانکی به جمعیت را داراست؛ به‌نحوی که به صورت میانگین در ازای هر ژاپنی،‌ 15 کارت بانکی ثبت شده‌است.

زیرساخت (Infrastructure) 

میزان نفوذ تلفن همراه که لازمه فراگیر شدن اینگونه پرداخت‌هاست، در این پارامتر مطرح می‌شود. سنگاپور با پوشش 100 درصدی جمعیت، پیشتاز این پارامتر در جهان است و ژاپن و آمریکا در رده‌های بعدی قرار دارند. توجه داشته باشید حجم مشترکین دو کشور چین و هند نیز بسیار قابل توجه است.

همکاری نهادهای دخیل در تجارت موبایلی (Mobiel Commerce Clusters)

همکاری میان بانک‌ها،‌ شبکه‌های موبایل و حکومت از ملزومات توسعه و بهبود عملکرد این صنعت در کشورهای مختلف به شمار می‌روند. کشور کانادا دارای بهترین عملکرد در این زمینه است و کلمبیا،‌ ژاپن و سنگاپور حائز رده‌های بعدی هستند.

 

قوانین (Regulation)

امنیت تراکنش‌ها در پرداخت‌های موبایلی همواره از دغدغه‌های مشتریان و چالش‌های ارائه‌کنندگان بوده است. از طرفی عملکرد قوانین دولتی، بازدهی سیستم قانون‌گذاری،‌ مطابقت قوانین با ادبیات موضوعات جدید در فناوری اطلاعات و ارتباطات و حقوق مالکیت و دارایی‌های مالی از نگرانی‌های اصلی سوی ارائه‌کنندگان این خدمات است. سنگاپور،‌ هنگ‌کنگ و زلاندنو در این پارامتر، وضعیت بهتری را دارا هستند.

 

 

در نهایت امتیاز کلی کشورهای مختلف و رده‌بندی مبتنی بر این نمره دهی، سنگاپور را در جایگاه برتر جهان نشان می‌دهد. کشورهای کانادا، آمریکا و کنیا در رده‌های بعدی این شاخص قرار دارند. نکته قابل توجه این مطالعه این است که در هیچ بازاری تا کنون پرداخت موبایلی به سهم 50 درصدی نرسیده است؛‌ اما باید توجه داشت ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع پرداخت، آینده روشنی را برای این تکنولوژی رقم خواهد زد.

 

در مطالعه فوق به جایگاه و وضعیت کشور ایران پرداخته نشده‌است اما آشنایی و همپایی مشتری ایرانی با تکنولوژی‌های موبایلی،‌ تمایل به استفاده از نوآوری‌های جذاب،‌ ضریب نفوذ موبایل و اینترنت و تعداد بالای مشترکین به خصوص در شهرهای بزرگ از عوامل محرک این روند در ایران هستند. از این رو عرضه محصولی بومی با کیفیت جهانی می‌تواند خدمت موثری برای سهولت در تراکنش‌های مالی مشتری ایرانی ارائه نماید. ایده‌هایی مثل باشگاه مشتریان برای استفاده از تخفیف‌های ویژه و معرفی فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی‌ یا خرید با QR Code می‌تواند به نفوذ این روند جهانی در ایران کمک کند.

منبع : وین وین

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر