بانکداران و مشتریان بانکداری بدون شعبه را باور ندارند

دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 نظر 148 بازدید

نشست سالانه توسن با حضور شخصیت‌های علمی و اجرایی، صاحبان تجربیات بین‌المللی در عرصه بانکداری و پرداخت و همچنین بانک‌ها و موسسات مالی برگزار شد.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این نشست مباحثی نظیر لزوم تغییر نگاه به شعب بانک‌ها و توسعه خدمات دیجیتال مورد بررسی و همچنین روند خلق ارزش و رویکرد توسن در پاسخ به نیازهای جدید مشتریان و همچنین دیده‌بانی فناوری و خدمت در دستور کار قرار گرفت.

 

براساس این گزارش، بررسی فرصت‌های توسعه صنعت بانکداری و ملزومات تحقق آن و تبیین رهیافت‌های متنوع پیرامون افزایش توانمندی بانک‌ها در زمینه ارائه خدمات نوین بانکداری الکترونیک عمده محورهای این نشست را تشکیل می‌دادند.دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو درباره چشم‌انداز این شرکت فعال در تولید نرم‌افزارهای بانکی گفت:

 تصویر روشنی که ما از این چشم‌انداز ترسیم کرده‌ایم مسیر تکاملی شرکت را به سمت اهداف راهبردی آن نشان می‌دهد و هسته مرکزی و یکی از مولفه‌های اصلی این چشم‌انداز که در واقع بازتاب صدای مشتریان است، بازتعریف و توسعه بستری منسجم و پایدار، پلت‌فرمی سبک وزن مبتنی بر معتبرترین و کارآمدترین استانداردها و معماری با حداکثر انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری است.

وی افزود: این پلت‌فرم باز این امکان را برای مشتریان فراهم خواهد کرد که بتوانند اپلیکیشن‌ها و محصولات و سرویس‌های خود را براساس نیازشان با سرعت و عملکرد مستقل و صرفا با منابع داخلی خود توسعه داده، به نوآوری و ارزش‌آفرینی بپردازند.

مدیرعامل شرکت توسن تکنو درباره دگرگونی به‌سوی بانک دیجیتال با بیان اینکه درآمد بانک‌ها رو به کاهش و هزینه‌ها رو به افزایش است، گفت: زمانی که هویت بانک روی داده‌ها استوار می‌شود، دیگر شعب بانکی معنای سابق خود را ندارد یا شعبه باید به شعبه دیجیتال تبدیل شود یا باید حذف شود.

بزرگترین ریسک بانک ها

مظاهری در ادامه گفت: بزرگ‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن مواجه هستند سرمایه‌گذاری گسترده در شبکه شعب است و از آن طرف هم مشتریان و بانکدارها نیز بانکداری بدون شعبه را باور ندارند.به گفته مظاهری، با بررسی 12 بانک در سال 94 مشخص شد که درآمد شبکه بانکی 18 درصد و هزینه‌ها 30 درصد رشد داشته و این فشار زیادی را به شبکه بانکی می‌آورد.مظاهری گفت: 8 هزار شعبه 12 بانک فوق‌الذکر مورد بررسی قرار گرفت که 60 درصد هزینه‌های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک به شعب تعلق داده شده و ما به این نتیجه رسیدیم سهم هزینه‌های شعب 38 درصد هزینه‌های بانکی است و همچنین در بانک‌های دنیا 40 تا 60 درصد هزینه‌های بانک مربوط به شعب می‌شود، بنابراین با این هزینه‌ها اگر شعب بانک‌ها تبدیل نشوند هزینه شعب غیر‌قابل تحمل می‌شود با این وجود ۶۳ درصد بانک‌ها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک می‌دانند.

نمونه خارجی

مظاهری در ادامه گفت: در بررسی از یک بانک مکزیکی مشخص شده که 40 درصد تراکنش‌ها در وقت اداری انجام می‌شود و در ایران نیز 39 درصد تراکنش‌ها در ساعت اداری انجام می‌شود؛ بنابراین هزینه میلیاردی شعب برای 40 درصد تراکنش‌ها در ساعات اداری منطقی نیست.به گفته مدیرعامل توسن تکنو،82 درصد از افرادی که شعبه برای آنها اهمیت دارد، فقط ماهی یکبار به شعبه بانک رجوع می‌کنند و بانک بدون شعبه را قبول ندارند و چالش بعدی بانکداران هستند که 62 درصد مدیران بانک هنوز باور دارند شعبه برای آنها محل درآمد است و در ایران نیز مدیران به شعبه باور دارند.وی درباره مدل‌های متنوع شعب گفت: یک مدل شعبه به شکل فروشگاه است، یک مدل شعبه دیجیتال است، شعب دیگر فول سرویس مثل داروخانه است و بعضی شعب نیز شعبه خاص ارتباط مستقیم با مشتریان است.

حرکت بانک ها در 2017 به سوی بانکداری ویدئویی

مظاهری گفت: در بانکداری دیجیتال دگرگونی شعب راهبرد بانک است و اگرچه شعبه قابل حذف نیست، اما چاره‌ای جز تغییر و دگرگونی نیست. وی درباره محصول VTM شرکت گفت: توسن تکنو در دو سال گذشته یک کانال جدید به شبکه معرفی کرده است به نام بانکداری ویدئویی که در دیجیتال بانک قابل استفاده است.وی گفت: از 2010 بانک‌ها به موبایل بانک تمایل پیدا کردند، اما از سال 2017 بانکداری ویدئویی برای بانک‌ها مهم می‌شود و به سمت آن حرکت خواهند کرد.

گشودگی در مقابل گشودگی

در ادامه الکساندر دمبیتز، رئیس هیات‌مدیره شرکت سافجِن اولین سخنران کلیدی نشست سالانه توسن درباره موضوع گشودگی در مقابل گشودگی صحبت کرد. وی با اشاره به جذابیت‌های بازار ایران از لحاظ جمعیتی، تحصیلی و اقتصادی گفت: بازار پرداخت ایران بازاری جذاب است، اما شرکت‌های ایرانی مجبورند برای جهانی شدن خود را منطبق با تغییرات جهانی کنند.وی در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هزینه سخت‌افزار در سال 1995 حدود ۵۰ درصد هزینه‌های بانک‌ها بود که امروز به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و همچنین نرم‌افزار در تمام طول این سال‌ها ۳۰ درصد هزینه بانک‌ها بوده است. به گفته وی، هزینه سرویس اما در سال 1995 حدود ۲۰درصد بود که اکنون به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

پارادوکس بانکداری ایران

همچنین آیت‌الله ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار در این نشست با بیان اینکه بانک انصار بیش از 15 سال با شرکت توسن همکار است و دومین مشتری شرکت توسن است، گفت: نسبت مشتریانی که در حال برنامه‌ریزی برای تغییر بانک خود هستند از سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۷۰ درصد افزایش یافته است.وی افزود: امروز عملکرد بانکی و فضاسازی شبکه بانکی باعث شده در شعبه با پارادوکسی مواجه باشیم که مشتریان هم سودسپرده بالا و هم تسهیلات ارزان می‌خواهند و با موضوع جنگ قیمت‌ها و شکل عمل بانک‌ها، بانکداری در آینده دچار فرسایش می‌شود.ابراهیمی گفت: کلید موفقیت بانک‌ها در این اقیانوس قرمز مدیریت هم‌زمان مشتریان، فرآیندها و فناوری و محصولات است.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر