شروع پیاده سازی معماری سازمانی در شرکت کارت اعتباری ایران کیش

چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ 0 نظر 175 بازدید

 

آغازخوب" معماری سازمانی "در همایش تعالی سازمان ایران کیش

 

 

  به نقل از روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش  همایش دوروزه تعالی‎سازمانی شرکت ایران‎کیش با حضورمعاونین و مدیران مستقل برگزارشد، همایشی که یک ویژگی خاص داشت؛ ویژگی با نام "معماری سازمانی  در آخرین سمینار تعالی‎سازمانی این شرکت در سال 95، در راستای فرهنگ‎سازی سازمان، این‎بار مبحث " معماری سازمانی " که دیری‎است در این شرکت پاگرفته و باجدیت دنبال می‎شود جزوی از مسائل مطروحه این همایش به‎شمارمی‎آمد.

یک توجه ویژه

علی سیروس‎کبیری مدیرارزیابی وبهبودعملکرد شرکت ایران‎کیش ضمن تایید این خبر گفت: "در سمینار هفته گذشته به معرفی و آشنایی با مدل EFQM و خصوصاً معیارهای مربوط به رهبری و استراتژی (معیار 1 و2) تعالی‎سازمانی پرداخته شد اما این همه ماجرا نبود، بلکه برای نخستین‎بار موضوع معماری‎سازمانی را به‎طورجدی در این نشست دنبال کردیم، موضوعی که برای ما از اهمیت ویژه‎ای برخورداراست ومدت‎هاست در راستای پیاده‎سازی کامل آن در شرکت گام برداشته‎ایم." وی هم‎چنین به بحث‌ سندراهبرد برنامه استراتژیک به عنوان یکی دیگر از موضوعات این همایش اشاره کرد و گفت: "در سمینار اخیر پروژه‎هایی که در راستای این سند تعریف شده را تشریح و به بیان اهدافی که تا پایان سال تعیین کردیم پرداختیم و میزان پیشروی و مالکین این پروژه‎ها از مباحث مطروحه در این جلسه بود." کبیری تاکید کرد : "مدیریت ریسک مبحث چهارمی بود که در همایش دو روزه هفته گذشته شرکت ایران کیش بررسی و درباره آن تبادل نظرشد." وی افزود : "تمامی این چهار مبحث در قالب تعالی سازمانی مطرح شدند و از فضاهای بهبود شناسایی شده در سال گذشته خارج شده‎اند که در این میان "معماری سازمانی آغاز خیلی خوبی دراین سمینارها برای ما بود".

 اما چرا معماری سازمانی ؟

این پرسشی است که از علی چنگیزی مدیر پروژه معماری سازمانی شرکت ایران کیش پرسیدیم. وی گفت :" معماری سازمانی نظام جامع برنامه ریزی، مهندسی و تصمیم گیری در مقیاس کل سازمان است که همه جوانب، لایه ها و عناصر موثر در بهبود سازمان را مورد بررسی قرار داده و با ترسیم وضعیت مطلوب و موجود، نقشه راه جامع تحول سازمان را استخراج می نماید.

علاوه بر آن معماری بر توانمندسازی سازمان و استقرار فرایند معماری به عنوان یک فعالیت مستمر و پیوسته تاکید دارد." چنگیزی افزود :" خروجی که معماری سازمانی ارائه می کند خروجی های کارایی است. چابکی سازمان، پویایی، انعطاف در مقابل تغییرات از جمله ویژگی هایی است که با معماری سازمان می توان بدان دست یافت وهمین ویژگیها باعث می شود تا هر شرکتی از جمله ایران کیش نیازمند به اجرای این پروژه(معماری سازمانی) باشد ." چنگیزی گفت :" بخشی از نیاز ایران کیش به این طرح (معماری سازمانی) مبتنی بر درخواست های مطرح شده از سوی معاونین و مدیران شرکت در خصوص تدوین فرایندهای مطلوب و بهینه سازی وضعیت فعلی بر
می گردد، از سویی دیگر با توجه به شرایط حاکم بر کسب و کار ، رقابتی بودن کسب و کار فعلی شرکت های psp در کنار نیاز به ارائه خدمات مناسب به مشتریان و حرکت مبتنی بر رویکرد سرویس گرایی نیاز ما را به اجرای طرح معماری سازمانی نمایان تر می سازد.

 ادامه می دهیم

وی اضافه کرد: "سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که باید پروژه معماری سازمانی را اجرا کنیم و با رهنمودهای دریافت شده از جناب آقای هادی پور(معاون طرح و برنامه ) و جناب آقای دکتر فرامرزی (مدیرعامل) ، پروژه را به چند فاز تقسیم بندی کردیم " چنگیزی گفت :" در پروژه صفر این طرح، با آزمایشگاه معماری سازمانی دانشگاه شهید بهشتی همکاری ها را آغاز کردیم ، در کنار این موضوع بحث فرهنگ سازی برای معماری سازمانی را نیز در نظر گرفتیم." وی خاطر نشان کرد: " در راستای این فرهنگسازی دوره های آموزشی و سمینارهایی را برگزارخواهیم کرد. اولین سمینار ما مربوط به سمینارهای معاونان و مدیران مستقل شرکت بود که بسیار خوب انجام شد. نتایج پروژه فاز صفر معماری سازمانی هم مطلوب بود و همه بر تداوم این روند تاکید کردند ." چنگیزی گفت :" درراستای اجرای معماری سازمانی، در فازهای دیگر این پروژه، نیز بحث فرهنگسازی و آموزش را ادامه خواهیم داد ."

 

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر