محصول کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک دریافت متوسط 50 ایده و طرح نو در ماه

یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ 0 نظر 179 بازدید

دبیر کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک:

دریافت متوسط 50 طرح و ایده نو در ماه

دو سال بعد از شکل گیری کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک، به طور متوسط در هر ماه 50 ایده به این کمیته ارائه شده و مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه این بررسی ها در گزارش هایی سه ماهه به مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ارائه می شود. مهندس "علیرضا عزیزخانی" مدیر مشتریان و دبیر کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص نحوه شکل گیری کمیته مذکور اظهار داشت: در جلسه ای که به منظور بررسی یکی از ایده ها با حضور مدیران و معاونان تشکیل شده بود با توجه به کثرت ایده ها و طرح هایی که به صورت پراکنده و از کانال های مختلف به دست مدیرعامل شرکت می رسید، مقرر شد این کمیته با هدف ساماندهی نحوه بررسی و تصمیم گیری این طرح ها، ایجاد شود.

 

عزیزخانی افزود: در نهایت با دستور مهندس نجفی، مدیرعامل شرکت، این کمیته مرداد سال 93 با عضویت خانم مهندس نوشین مومن واقفی مدیر ریسک و امنیت اطلاعات، آقایان مهندس علی سیفی مدیر سیستم های کارت، مهران افسری مدیر سیستم های نوین بانکی، دکتر نادر قاسمی رییس گروه مهندسی کسب و کار و اینجانب کار خود را آغاز کرد. وی تصریح کرد: به دنبال تعیین اعضا، تدوین سریع آیین نامه در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله تشکیل جلسات هفتگی آغاز شد؛

به این ترتیب از مرداد سال 93 تا به امروز تقریباً به صورت کاملاً پیوسته، جلسات هفتگی روزهای سه شنبه کمیته، بدون وقفه تشکیل شده و بررسی ایده های ارائه شده ادامه یافت و در مواردی تعداد جلسات به هفته ای دو نوبت هم رسیده است. به گفته عزیزخانی، فاز اول فعالیت این کمیته در حوزه کارت و موبایل تعریف شد و کلید خورد؛ چرا که عمده ایده ها و طرح های ارائه شده به این حوزه مرتبط بودند.در ادامه و با پیشرفت کار، کمیته به صورت فراگیر در کلیه حوزه های کسب و کار شرکت وارد شد.

عزیزخانی تعیین کانال هایی برای دریافت ایده را قدم بعدی در فعالیت کمیته توصیف کرد و افزود: یکی از این کانال ها پورتال پدیده بود. این پورتال حدود 6 ماه پیش از راه اندازی کمیته طراحی شده بود و همکاران می توانستند ایده های خود را ارائه کنند و برای هر کدام از این ایده ها نقطه نظرات مثبت، منفی و یا تکمیلی در قالب کامنت ها دریافت می شد. دبیر کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: ارائه کنندگان ایده به همکاران شرکت محدود نبودند و در مواردی به طور مثال مشتریان یا سایر اشخاص در خارج از شرکت هم طرح های جدید و قابل تاملی ارائه می کردند که باید مورد بررسی قرار می گرفتند. بنابراین باید تدبیری اندیشیده می شد تا این طرح ها هم جمع آوری و بررسی شوند.

  او یکی از اولویت های شرکت برای دریافت ایده را قرار گرفتن آن در چارچوب کسب و کار شرکت توصیف کرد و یادآور شد: با رعایت این اصل، بسیاری از طرح ها طی دو سال گذشته دریافت شد و مورد بررسی قرار گرفت. البته در بعضی موارد، ایده اولیه چنگی به دل نمی زند اما در مرحله بعد با چکش کاری چند باره طرح، شاخ و برگ جدید به آن اضافه می شود و از دل ایده خام اولیه، طرح پخته و جدیدی به دست می آید.

عزیزخانی در ادامه با اشاره به افزایش استقبال از فعالیت این کمیته تصریح کرد: در ماه های ابتدایی ایده های انگشت شماری به دست ما
می رسید؛ اما بعد با توجه به فعالیت کمیته و بازده آن و البته سیاست های تشویقی شرکت، سیل طرح های همکاران سرازیر شد؛ به این ترتیب تعداد ایده هایی که ماهیانه حد اکثر به 20 می رسید، به طور متوسط به 50 مورد در ماه افزایش یافت. البته در دو ماه اخیر به دلیل تکراری بودن ایده ها و فیلتر شدن اولیه، این تعداد به حدود 30 ایده در ماه کاهش یافته است.

او افزود: در طی این دو سال، بیشتر ایده ها در حوزه موبایل و بانکداری نوین ارائه شدند و در رتبه دوم نیز حوزه پرداخت و کارت قرار گرفت.  عزیزخانی خاطرنشان کرد: با توجه به این روند رو به بهبود، امروز و بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز فعالیت کمیته توسعه کسب و کار، اعضای کمیته هر سه ماه جلساتی را با حضور مدیرعامل برگزار می کنند و ایده های جمع آوری شده مورد بررسی قرار می گیرد . وی در ادامه با اشاره به قابلیت اجرایی طرح های ارائه شده گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که ایده مطرح شده صرفاً به نقل قول خبری از راه اندازی سرویس در کشورها و شرکت های دیگر می پردازد. در مواردی هم طرح اولیه خام است و قابلیت اجرایی هم ندارد؛ با این وجود موارد قابل اعتنایی در بطن طرح و ایده اولیه به چشم می خورد که می توان از آنها در محصولات دیگری استفاده کرد؛ در این صورت البته ارائه کننده ایده تشویق می شود و جایزه خود را هم دریافت می کند؛ هرچند که پاداش نقدی رقم چندان بزرگی نیست.

دبیر کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: البته قرار نیست لزوما ایده ها تبدیل به محصول شوند و به سبد خدمات شرکت راه پیدا کنند؛ به عبارت دیگر، مهم "باور کردن فرهنگ ایده پردازی" در شرکت است. او در ادامه، اولین نشست ایده پردازی که ماه مهر سال 93 در سالن همایش های بانک مرکزی برگزار شد را بطور خلاصه توصیف کرد و افزود: در آن دوره شاید برنامه ریزان این حوزه خود نیز تصویر روشنی در خصوص راهی که باید طی شود در اختیار نداشتند؛ اما خوشبختانه امروز این آگاهی حاصل شده و با بهبود شرایط، دومین نشست در سطح گسترده تر و در قالب همایش، اواخر آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 وی ضمن اشاره به این که از کانال های مهم دریافت ایده شخص مدیر عامل شرکت و اعضای کمیته بوده اند، اظهار داشت: ایده ها را می توان بطور کلی به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • ایده ای که منجر به تولید محصول یا خدمت جدید می شود.

  • ایده های که منجر به ارتقای محصولات و سامانه های فعلی شرکت می شوند و بیشتر شکل "قابلیت" دارند. 

  •  ایده هایی که منجر به ارتقا و بهینه سازی سیستم های داخلی و عملیاتی شرکت می گردند. ​

عزیزخانی تاکید کرد که غالب ایده های مطرح شده در "دسته دوم" قرار می گیرند. دبیر کمیته توسعه کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به برگزاری رویداد "این بانک" یک و دو تاکید کرد: در "این بانک1 " کمیته تشکیل نشده بود و وجود خارجی نداشت اما در "این بانک 2" کمیته نقش مدیریت در سایه را بر عهده داشت.

عزیزخانی با اشاره به نتیجه و عایدی این حضور و مدیریت گفت: با پایان یافتن "این بانک2" کار اصلی کمیته آغاز شد. به این ترتیب 11 طرح پذیرفته شد و 10 طرح مورد بررسی مجدد قرار گرفت. یعنی بعد از مرحله اول که انتخاب برگزیدگان و تشویق طراحان بود، حالا نوبت به کمیته رسیده بود تا میزان قابلیت طرح ها برای رسیدن به مرحله اجرا را بررسی و نتیجه را به مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گزارش کند که این گزارش ارائه شد.

او افزود: از مجموع 10 طرح، کمیته در نهایت 3 ایده را به معاونت نرم افزار ارائه کرد؛ چون به شکل قابلیت در سامانه های شرکت قابل پیاده سازی بودند. به جز این، 5 طرح به شرکت فرادیس گستر کیش و 3 طرح به فرادیس گستر البرز ارجاع شد. در شرکت فرادیس گسترکیش از مجموع 5 طرح، 3 طرح پذیرفته شد و در نهایت 2 طرح تا مرحله سرمایه گذاری نیز پیش رفت. وی در خاتمه تاکید کرد مدیریت شرکت به خوبی جایگاه نوآوری را در حرکت پیشگامانه شرکت درک کرده است؛ به گونه ای که حاکمیت نگاه نوآورانه در تعریف پروژه های شرکت یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و الزام به شمار می رود.

شرکت خدمات انفورماتیک

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر